Chinezii au dezvoltat baterii pentru mașini electrice care durează o viață
Chinezii au dezvoltat baterii pentru mașini electrice care durează o viață. Nu o viață de om, dar cu siguranță o viață de mașină.
Compania chineză CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.) a anunțat producerea unei baterii capabile să funcționeze timp de 16 ani sau două milioane de kilometri. Tehnologia folosită se anunță astfel extrem de promițătoare, dacă luăm în calcul că bateriile mașinilor electrice actuale au o durată medie de viață de 8 ani și circa 250.000 de kilometri.
CATL vorbește de o tehnologie denumită „self-healing long-life technology”, care permite controlul foarte precis al ratei cu care bateriile Li-Ion se degradează în mod natural. Pentru a face acest lucru, CATL a folosit măsuri speciale atât în cazul catodului, cât și în cazul anodului.
Cum funcționează noile baterii pentru mașini electrice dezvoltate de CATL?
Astfel, reacțiile secundare la care este supus catodul au fost reduse la maximum pe timpul în care bateria nu este folosită. Operarea normală este reluată în momentul în care bateria este folosită. Dacă vreți, este ca și când bateria ar intra în stand-by, iar degradarea este oprită în tot acest timp. De asemenea, în cazul anodului, a fost redusă rata cu care litiul este consumat în timpul funcționării bateriei.
Potrivit celor de la CATL, prin protejarea electrodului de litiu și reducerea la maximum a reacțiilor chimice în perioadele în care bateria nu este folosită permite extinderea „masivă” a duratei de viață a bateriei, folosind tehnologii actuale, testate deja în practică.
Aparent, bateriile cu durata de viață de două milioane de kilometri nu sunt cu mult mai scumpe decât cele Li-Ion obișnuite, probabil cu 10% mai scumpe. CATL negociază în acest moment cu producătorii auto licențierea noului tip de baterie. Printre clienții importanți ai CATL se numără Tesla, Volkswagen, BMW dar și Toyota.
O durată de viață de 16 ani și două milioane de kilometri ar depăși cu mult necesitățile obișnuite ale automobilelor electrice actuale. De asemenea, ar permite folosirea bateriilor mașinilor electrice pentru regularizarea sarcinii rețelei electrice. În prezent, mașinile electrice pot face asta, dar degradarea bateriilor Li-Ion obișnuite este rapidă în acest scenariu de utilizare.
Mai mulți producători auto sunt în căutarea unor soluții optime pentru a prelungi durata de viață a bateriilor, dar și a densității energetice a acestora. În acest proces, spre exemplu, General Motors a dezvoltat bateriile Ultium, care permit folosirea optimă a spațiului pentru o densitate energetică mult mai mare. În cazul în care dețineți o mașină electrică cu baterie convențională, nu strică să țineți cont de sfaturile noastre pentru a prelungi durata de viață a bateriei.
sursa: InsideEVs