De ceva ani buni, toată lumea știe că iarna nu e ca vara, iar acest lucru este valabil în special în cazul mașinilor electrice. Bateriile Li-Ion sunt în mod special afectate de temperaturile scăzute. Iată ce se întâmplă cu autonomia unei mașini electrice în sezonul rece.
Dacă scepticii au nevoie de o dovadă că automobilele electrice pot fi folosite fără probleme în condiții de temperaturi scăzută, aceasta este oferită de Norvegia. Cu ierni aspre și un sezon rece îndelungat, Norvegia este totuși cea mai importantă piață pentru mașini electrice din Europa. Asta nu înseamnă că mașinile electrice sunt imune la schimbările de temperatură.
Pentru a demonstra influența temperaturii exterioare asupra autonomiei unei mașini electrice, jurnaliștii de la InsideEVs Italia au realizat un testa de autonomie în condiții de temperaturi scăzute (în inauarie) și, respectiv, temperaturi moderate (octombrie). Traseul a inclus parcurgerea distanței Forli – Roma (circa 350 km), dar și conducere în traficul din Roma, pe o distanță totală (tur-retur) de peste 1.000 de kilometri.
Pentru acest test au folosit o Tesla Model 3 SR+, care a fost suspus unui test de eficiență, dar și unul de consum maxim. În specificații, Tesla Model 3 din test se laudă cu un consum mediu de 14,9 kWh/100 km, ceea ce ar trebui să îi asigure o autonomie reală de peste 400 km.
În cel de-al doilea test (din octombrie), Tesla Model 3 a înregistrat un record de numai 11,9 kWh/100 km, fiind una dintre cele mai eficiente mașini electrice testate pe traseul respectiv. Prin comparația, în testul din ianuarie consumul nu a scăzut sub 14,7 kWh/100 km. Este o diferență semnificativă, de 23,5%, ceea ce poate însemna o diferență de autonomie de circa 100 km. Pentru a exemplifica, jurnaliștii italieni au arătat că au avut nevoie de o încărcare scurtă pe traseu în ianuarie, în timp ce în octombrie parcurgerea distanței dintre Forli și Roma s-a făcut fără încărcare.
Testul din ianuarie | Testul din octombrie | |
Data testului | 24.01.2020 | 09.10.2020 |
Condiții meteo (plecare/sosire) | Noros, 15 ° / Noros, 6 ° | Senin, 26 ° / Senin, 18 ° |
Consum mediu real | 14.70 kWh / 100 km (6.80 km / kWh) | 11.90 kWh / 100 km (8.40 km / kWh) |
Costul călătoriei | 12.17 euros | 10.02 euros |
Distanța totală parcursă în test | 1,062 | 1,045 |
Kilometrajul mașinii la plecare | 1.014 | 15,918 |
Viteza medie Rome-Forlì | 78 km / h | 78 km / h |
Anvelope | Michelin Pilot Alpin 5
(Eticheta UE: C, B, 68 dB) |
Michelin Pilot Sport 4 (Eticheta UE: C, A, 71 dB) |
Sunt diferențe importante între testul din ianuarie și cel din octombrie, atât în ceea ce privește anvelopele (de iarnă vs de vară), cât și în ceea ce privește folosirea luminilor și a sistemului de încălzire. Cu toate acestea diferențele sunt prea mari pentru a fi justificate doar de echipamentele de la bord.
Un factor important este temperatura exterioară. Testul din ianuarie s-a desfășurat, preponderent în condiții de temperaturi scăzute, sub 10 grade Celsius. În octombrie, în schimb, temperaturile au urcat peste 25 de grade. Prin urmare, bateriile au funcționat într-o plajă optimă de temperatură și nu au avut nevoie să fie încălzite folosind energia proprie a mașinii.
Ianuarie | Octombrie | |
Trafic urban | 27.0 kWh / 100 km (3.7 km / kWh), | 15.0 kWh / 100 km (6.6 km / kWh), |
185 km autonomie | 330 km autonomie | |
Mix urban-interurban | 17.4 kWh / 100 km (5.7 km / kWh), | 14.0 kWh / 100 km (7.1 km / kWh), |
285 km autonomie | 355 km autonomie | |
Autostradă | 22.8 kWh / 100 km (4.3 km / kWh), | 19.2 kWh / 100 km (5.2 km / kWh), |
215 km autonomie | 260 km autonomie | |
Parcurs economic | 13.9 kWh / 100 km (7.1 km / kWh), | 9.2 kWh / 100 km (10.8 km / kWh), |
355 km autonomie | 540 km autonomie | |
Consum maxim | 70 kWh / 100 km (1.4 km / kWh), | 81.4 kWh / 100 km (1.2 km / kWh), |
70 km autonomie | 60 km autonomie |
Tesla Model 3 poate fi configurată pentru a oferi valori mai mari ale autonomiei electrice. Modelul AWD Long-Range are o autonomie maximă certificată în ciclul WLTP de 543 de kilometri.