Cât de mult rezistă în timp noile baterii montate de Tesla pe mașinile sale
Mulți ezită să cumpere o mașină electrică, gândindu-se că bateriile Li-Ion nu sunt suficient de rezistente în timp. Un studiu realizat pe cel mai noi baterii produse de Tesla arată cât de mult rezistă noile baterii „4680” montate de producătorul american pe mașinile sale.
Cunoști deja problema de la telefoanele mobile: după câteva luni de utilizare, deja bateria se descarcă sensibil mai rapid decât atunci când telefonul era nou. Pornind de la această experiență, mulți se așteaptă la un scenariu similar în cazul bateriilor Li-Ion montate pe mașinile electrice. Chiar dacă acestea sunt garantate de regulă 8 ani sau 150.000 km, aceste intervale par insuficiente dacă este să le raportăm la durata de utilizare medie a unei mașini, care este de circa 15 ani.
Ei bine, trebuie spus că bateriile Li-Ion montate pe mașinile electrice sunt diferite de cele din telefoane, iar felul în care acestea sunt condiționate și utilizate le face să reziste mult mai mult decât orice baterie de telefon mobil. O dovedește ultimul studiu realizat de specialiști pe cele mai noi baterii dezvoltate de Tesla, cele din tipul „4680”. Potrivit ultimului studiu de fiabilitate, aceste baterii pot rezista peste 3,5 milioane de kilometri sau 15.000 de cicluri de încărcare. Este de cel puțin 10 ori mai mult decât bateriile Li-ion obișnuite și de circa 20 de ori mai mult decât cele din telefoanele mobile.
Cât de mult rezistă în timp noile baterii 4680 produse de Tesla
Studiul a fost realizat de un laborator de testare și dezvoltare a bateriilor deținut de Jeff Dahn, un cercetător care lucrează sub contract cu Tesla. Jeff este recunoscut ca un pionier al bateriilor Li-Ion. Potrivit Electrek, noile baterii produse de Tesla reprezintă noul benchmark în ceea ce privește performanțele și durabilitatea bateriilor Li-Ion. Afirmația are la bază faptul că unele baterii aflate în teste în laboratorul lui Jeff Dahn au deja mai mult de trei ani și peste 10.000 de cicluri de încărcare-descărcare, fără să arate o scădere semnificativă a capacității lor.
Dahn a realizat cercetări ale durabilității bateriei bazate inclusiv pe gradul de încărcare al bateriei. Rezultatele arată că bateriile pot atinge un număr de peste 15.000 de cicluri de încărcare-descărcare dacă nu sunt descărcate complet. Cum scenariul normal de utilizare al unei mașini electrice înseamnă că bateria este pusă la încărcat atunci când ajunge la 50%-25% (pentru că range anxiety), acest lucru înseamnă că bateriile au o degradare neglijabilă în timp.
Prin urmare, bateriile produse de Tesla ar putea rezista aproape indefinit sau, în orice caz, mult mai mult decât orice mașină pe care sunt montate. În aceste condiții se pune problema dacă avem nevoie de baterii atât de bune pentru mașinile electrice.
Longevitatea bateriilor 4680 produse de Tesla deschide o nouă plajă de aplicații. Printre acestea, folosirea mașinilor Tesla pe post de „robotaxi”, un scenariu de utilizare anunțat de Elon Musk. În acest caz, rata de utilizare a mașinii este mult mai ridicată decât în cazul unei mașini particulare, de unde necesitatea unor baterii foarte durabile. Musk a spus în numeroase rânduri că bateriile cu durată de viață lungă sunt critice pentru celelalte programe Tesla, așa cum sunt Powerwall, Powerpack și camionul Tesla Semi. De asemenea, noile baterii deschid o gamă nouă de aplicații de tip vehicle-to-grid și vehicle-to-everything.
Noile baterii 4680 produse de Tesla vor fi utilizate prima oară pentru alimentarea mașinilor fabricate la Gigafactory Berlin din Germania, începând din 2021.