Există numeroase prejudecăți printre șoferi în ceea ce privește mașinile electrice, dar nu acestea sunt cele mai mari piedici în calea mobilității electrice. Iată care sunt principalele bariere în adoptarea pe scară largă a mașinilor electrice.
Cei care nu au condus niciodată o mașină electrică încearcă să discrediteze noul trend al electromobilității, vorbind de probleme imaginare sau prea puțin cunoscute ca și când ar fi catastrofice. Presupusa poluare produsă în procesul de fabricației este totuși semnificativ mai redusă în cazul mașinilor electrice decât ale celor termice.
În plus, bateriile Li-Ion nu trebuie înlocuite la fiecare trei ani, ca la telefoane și laptopuri, sunt mașini Tesla pe șosele cu baterii care au depășit opt ani și sute de mii de kilometri și care păstrează încă peste 90% din capacitate. Este și motivul pentru care cotațiile second hand pentru mașinile Tesla sunt extrem de ridicate.
Iar când capacitatea acestora scade sub valoarea utilă pentru o mașină electrică (considerată la 80% din capacitatea inițială), acestea nu sunt imposibil de reciclat, așa cum anunță unii fataliști. Dimpotrivă, pot fi folosite în sisteme de stocare a electricității, având încă o densitate energetică superioară bateriilor Li-Ion din afara sectorului auto.
Dacă toate acestea nu sunt probleme reale, atunci ce împiedică oamenii să cumpere mai multe mașini electrice? Ei bine, deși nimeni nu vorbește despre asta, cea mai importantă piedică în adoptarea pe o scară mai largă a mașinilor electrice este oferta, în niciun caz cererea.
Într-adevăr, nu există în acest moment mașini electrice produse pe stoc. Tesla, care este cel mai mare producător global de mașini electrice, se apropie de comercializarea a un milion de mașini în 2021. Sunt mulți producători de mașini clasice care nu astfel de vânzări. Și totuși, fiecare mașină produsă de Tesla se vinde și chiar se vinde repede. Compania lui Elon Musk nu face față cererii, de fapt, și grăbește construirea de noi fabrici pentru a putea grăbi livrările.
Porsche Taycan, primul model electric al Porsche, se anunță a fi cel mai bine vândut model Porsche în acest an. Și, cu siguranță, asta nu are nimic de a face cu prețul. În același timp, producătorii din segmentul de volum fac cu greu față cererii. Perioada de așteptare pentru Hyundai Kona electric este de multe luni, iar alți producători fac și ei cu greu față cererii de mașini electrice. În condițiile în care prețul, încă ridicat al mașinilor electrice, nu este factorul limitator, atunci care este acesta?
Pe locul 2 în acest top sunt exact ceea ce face o mașină electrică să fie, ei bine, electrică. Mai exact, vorbim de baterii. Producția de baterii este atât o barieră, cât și principala cauză care generează prima barieră – oferta limitată de mașini. Tesla produce propriile baterii și în același timp apelează la furnizori externi pentru a putea face ritmului ridicat de producție din propriile gigafabrici.
Tesla a dublat practic capacitate mondială de producție a bateriilor Li-Ion în ultimii 10 ani, iar acum folosește cam jumătate din toate bateriile Li-Ion produse la nivel mondial. Producătorul american a estimat că va produce 20 de milioane de mașini electrice înainte de 2030. Prin urmare, are nevoie de o dublare a producției de baterii la fiecare doi ani pentru a își putea îndeplini acest obiectiv.
Desigur, chiar dacă depășim principalele bariere de mai sus, asta nu înseamnă că brusc toată lumea va cumpăra o mașină electrică în locul uneia cu motor termic. Prevederile legislative, fiscale și de mediu pot grăbi acest proces, dar vor exista întotdeauna oameni care vor prefera o mașină cu motor termic.
Un motiv adesea invocat și care reprezintă o limitare pentru mulți este bugetul. Mașinile electrice sunt substanțial mai scumpe decât cele convenționale în acest moment, dar acest lucru se va schimba rapid. Analiștii estimează că până în 2025 vom avea mașini electrice cu o autonomie suficient de mare, la prețuri comparabile sau chiar mai mici decât ale mașinilor cu combustie.
În ceea ce privește rețeaua stații de încărcare, aceasta poate să nu acopere acum toate destinațiile posibile, dar se extinde rapid. Tesla a început inclusiv în România construirea stațiilor Supercharger, iar alți furnizori de servicii extind într-un ritm rapid propriile rețele. Cea mai convenabilă metodă de încărcare rămâne însă încărcarea peste noapte la domiciliu. Pentru aceasta, însă, spațiile urbane aglomerate au de rezolvat o problemă mult mai spinoasă: cea a spațiilor de parcare insuficiente.