5 motive pentru care mașinile pe hidrogen nu pot concura cu cele electrice
Sistemele de propulsie cu pile de combustie pe hidrogen (FCV) au fost multă vreme considerate viitorul industriei auto. Asta în ciuda costurilor ridicate și a complicațiilor cu infrastructura. Iată 5 motive pentru care mașinile pe hidrogen nu pot concura cu cele electrice, fiind deja o tehnologie a trecutului.
Hidrogenul a fost intens promovat de companiile petroliere ca fiind un combustibil curat și o soluție adecvată pentru alimentarea mașinilor viitorului. Au existat și motive – hidrogenul ar fi putut folosi infrastructura existentă de stații de alimentare.
În schimb, hidrogenul, deși este cel mai abundent element de pe planetă, nu se găsește în stare pură în natură. El trebuie obținut din alte produse chimice, iar cel mai frecvent hidrogenul se obține din gaz metan (sau gaze naturale), ceea ce generează gaze cu efect de seră. O altă legătură puternică cu industria petrolului. În plus, producerea hidrogenului este o operațiune care necesită un consum mare de energie electrică.
Aproape fiecare producător auto a finanțat dezvoltarea de modele alimentate cu hidrogen. Toată lumea a așteptat cu sufletul la gură momentul în care toate mașinile erau alimentate cu hidrogen. Acest moment nu a venit însă și, cel mai probabil, nu va veni niciodată. Iată de ce.
5 motive pentru care mașinile pe hidrogen nu pot concura cu cele electrice. Vremea lor a trecut
1. Mașinile alimentate cu hidrogen sunt mult mai scumpe decât cele electrice. Avansul tehnologic și reducerea costurilor de producție a bateriilor Li-Ion a dus la scăderea prețului de comercializare al mașinilor electrice. În unele cazuri, prețul acestora se apropie destul de mult de cel al unei mașini cu motorizare termică. În viitorul apropiat va scădea sub acesta.
2. Mașinile pe hidrogen sunt extrem de complexe. Costurile de exploatare sunt semnificativ mai mari decât ale unei mașini electrice, care este aproape fără întreținere. În cazul unei defecțiuni, cheltuielile pot ajunge la sume stratosferice.
3. Mașinile alimentate cu hidrogen nu sunt nici pe departe la fel de eficiente. Pentru ca o mașină cu pile de combustie să funcționeze, energia electrică este folosită pentru generarea hidrogenului. La rândul său, acesta este convertit în energie electrică pentru alimentarea motorului mașinii. Pierderile totale pe acest lanț pot depăși 50%. Randamentul pilelor de combustie este astfel apropiat de cel al motoarelor termice. În același timp, curentul electric, de la producție la distribuție, stocare în baterii și alimentarea motorului, nu înregistrează mai mult de 20% pierdere.
4. Mașinile alimentate cu hidrogen sunt dependente de infrastructura de alimentare. Cu excepția câtorva țări, care au o rețea rezonabilă de stații de alimentare cu hidrogen, în toate celelalte nu vei avea ce face cu o mașină pe pile de combustie. În schimb, curentul electric este omniprezent, iar stațiile de încărcare rapidă se înmulțesc într-un ritm confortabil.
5. Nicio mașină cu pile de combustie nu va putea fi alimentată acasă. Un plin de hidrogen poate dura câteva minute, dar în cazul unei mașini electrice durează câteva secunde să o pui la încărcat seara și să o deconectezi dimineața. În plus, un „plin” poate fi și de zece ori mai ieftin decât unul de hidrogen, atunci când nu este de-a dreptul gratuit.
Dar ce spui de motoarele termice alimentate direct cu hidrogen?
Într-adevăr, atât mașinile cu pile de combustie cât și cele cu baterii au sisteme de propulsie electrice, diferind doar modul de obținere al energie electrice. În cazul mașinilor „electrice”, acesta este încărcat în baterii din rețea, în timp ce în cazul celor cu pile combustie curentul electric este generat direct prin arderea hidrogenului.
O altă metodă este arderea hidrogenului direct într-un motor termic, iar un număr destul de mic de constructori experimentează în această direcție. Pe lângă faptul că o astfel de mașină va avea dezavantaje atât pe partea de alimentare și transport a combustibilului (hidrogen), va avea și dezavantajele motoarelor termice – complexitate, costuri mari de operare, eficiență redusă, poluare.
Da, ați citit bine, un motor termic alimentat cu hidrogen va polua, pentru că nu va putea funcționa 100% pe hidrogen, iar arderea hidrogenului va genera oxizi de azot – azotul este principalul element din compoziția aerului – peste 78%.
Arderea hidrogenului în motoare termice este considerată astăzi o soluție de tranziție, pentru aplicațiile grele în care propulsia electrică nu este viabilă. Mai exact, vorbim de nave, utilaje grele, generatoare electrice și altele de acest fel.