Faţă de luna decembrie din 2011, luna decembrie din 2012 a adus o scădere a vânzărilor generalizată pentru aproape toţi marii constructori, excepţiile numindu-se Jeep (cu +10,9%), Hyundai (+10,5%) şi KIA (+6,8%), Mazda (+6,1%), BMW (+3,6%) şi, atenţie, Dacia, cu +4,2%.
În rest, însă, piaţa auto a cunoscut un regres de 16,3% faţă de decembrie 2011, marii perdanţi fiind Chevrolet (-31,5%), Ford (-27%), Opel (-26,2%), Renault (-24,9%), Citroen (-22,1%), ba chair şi Volkswagen, cu -22,3%.
În ce priveşte tot anul 2012, în Uniunea Europeană au fost vândute puţin peste 12 milioane de maşini noi, cu 8,2% mai puţine decât în 2011.
Ceea ce face 2012 al doilea cel mai prost an ca vânzări din Europa, după anul 1993, situaţia fiind cu atât mai dramatică dacă ne gândim că vânzările sunt mai slabe chiar şi decât în 2008.
Situaţia vânzărilor de maşini noi în 2012, pe mărci, stă astfel:
După cum se poate observa, marii producători (care înregistrează vânzări de peste 500.000 de unităţi pe an) au fost puternic afectaţi de criza auto în 2012. Doar Audi a reuşit o uşoară creştere, situându-se astfel mai bine decât rivalii direcţi BMW şi Mercedes-Benz.
Producătorii din TOP 10 au, în general, scăderi mari ale vânzărilor, doar VW menţinându-se la o cotă acceptabilă, cu o scădere mai mică de 5%. În rest, însă, Renault a fost cel mai puternic lovit în 2012 (vânzările sale scăzând cu aproape un sfert), după care urmează, tot cu scăderi importante, Opel, Fiat, Ford, Peugeot şi Citroen.
Cel mai bine în 2012 au dus-o producătorii coreeni Hyundai şi KIA, ale căror vânzări au crescut nesperat de mult pe plan european. Procentual, însă, cel mai bine stau, culmea, doi producători specialişti în maşini de teren: Land Rover (+33%) şi Jeep (+15,6%).
Japonezii sunt cu toţii pe minus, cel mai bine ca vânzări stând Toyota şi Nissan. La mare distanţă în urmă regăsim Suzuki, Honda şi Mazda, în timp ce Mitsubishi contorizează cea mai mare scădere a vânzărilor dintre producătorii japonezi.
Pentru Skoda, anul 2012 a fost un an destul de bun, deoarece a înregistrat o creştere de 1,6%, cu vânzări duble faţă de Dacia, care, din păcate, are un regres de aproape 5%. Totuşi, Dacia stă mai bine decât Chevrolet, care scade cu 3%.
Situaţia vânzărilor de maşini noi în ţările europene, pe următoarea pagină