Vânzările de automobile Diesel scad odată cu criza
Luna Aprilie a anului 2010 a
fost foarte slabă pentru vânzările de automobile Diesel. Nu vorbim
aici în volumul absolut al vânzărilor de automobile alimentate cu
motorină, pentru că oricum cifrele sunt foarte mici faţă de alte
luni, ci de ponderea în totalul vânzărilor de automobile. În luna a
patra a anului curent s-au vândut 2.939 de automobile noi Diesel –
o valoare foarte mică oricum – dar mai frapant este faptul că din
volumul total, motorizările diesel au reprezentat doar 28,3%,
conform APIA.
Adică, aproximând cu
indulgenţă, putem spune că din patru maşini noi vândute,
una singură a avut motor Diesel în Aprilie. Mai interesant
este faptul că la modelele de import vânzările de Diesel au scăzut
spectaculos, doar una din trei maşini noi având o motorizare de
acest gen sub capotă. De obicei, balanţa Diesel benzină tindea spre
echilibru în cazul maşinilor străine, cu doar un uşor avantaj al
versiunilor din urmă.
În primele patru luni
procentul este ceva mai bun pentru automobilele Diesel acestea
contând cu 31,6%, iar cele pe benzină cu 68,4% la totalul 28.302
unităţi comercializate până acum în 2010. În sprijinul teoriei că
pe timp de criză românii nu aleg automobilele cu consum mai mic, ci
cele cu preţuri mai mici vine şi faptul că în 2009 s-au vândut
42.129 unităţi Diesel, contând pentru 32,4% din totalul vânzărilor.
Iar dacă privim retroactiv, în anii în care criza era doar o
noţiune pomenită de analiştii europeni în ziarele străine,
în 2008 automobilele Diesel au însemnat
38,1% din totalul automobilelor, iar în 2007 – anul de vârf din
istoria sectorului auto în România – vânzările de modele Diesel
reprezentau 43,7%.
Cel mai bine vândut automobil
Diesel străin în România este Skoda Octavia, cu 568 unităţi, şi cu
o pondere a motorinei în vânzările totale de 60,9%. Pe locul secund
urmează Renault Clio, dar cu o pondere pentru motorizările dCi de
doar 32,8%. TDI-ul este însă la putere şi din cele 313 automobile
85,8% sunt animate de motorizarea Diesel. Marca în care
Dieselul a bătut fără drept de apel benzina în România este
BMW, 90,4% din automobilele noi bavareze comercializate
fiind pe motorină.