Am avut ocazia să vizitez uzina KIA de la Zilina, Slovacia, în urmă cu ceva vreme. Poate de aceea, pe perioada vizitei la Nosovice, Cehia, am trăit o senzaţie de deja-vü, cu excepţia zăpezii de aproape un metru care acoperea toată regiunea Moraviei, locul unde a fost amplasată cea mai nouă uzină Hyundai.
Uzina de la Nosovice a fost construită rapid. Anunţul a fost făcut în Ostrava, cel mai apropiat oraş, în septembrie 2005. Compania-soră KIA începuse construcţia fabricii de la Zilina cu un an înainte. Astăzi, cele două amplasamente formează un complex unic în regiune, fiind situate la doar 100 km unul de altul. Fiecare dintre ele poate produce până la 300.000 de unităţi pe an. Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) livrează transmisii pentru ambele uzine, în timp ce Kia Motor Slovakia le construieşte motoare.
Cum spuneam, uzina Hyundai este amplasată la Nosovice, în regiunea Moravia-Silezia. Investiţia coreeană a venit la timp pentru această regiune afectată puternic de şomaj în urma restructurărilor masive din industriile tradiţionale locale: minerit, siderurgie şi industrie grea.
Investiţia Hyundai s-a ridicat la peste 1 miliard de euro şi a creat 3.500 de locuri de muncă. Alte 5.000-7.000 de asemenea locuri au fost create indirect, datorită furnizorilor de componente şi piese. Investiţia coreeană a fost urmată de investiţiile guvernului ceh în infrastructura locală. Drumurile şi căile ferate au fost îmbunătăţie, pentru a deservi mai bine uzina.
Lucrările pentru construirea uzinei Hyundai au început la 1 noiembrie 2006. Pe 3 noiembrie 2008, primele trei automobile asamblate aici au ieşit pe porţile fabricii. La finalul lui 2008, uzina de la Nosovice avea 2.000 de angajaţi.
Pentru moment, HMMC construieşte doar modelul Hyundai i30. În viitorul apropiat, însă, producţia va fi extinsă cu versiunea break a modelului i30. Vor urma încă două modele noi de tip MPV, care nu au fost prezentate încă publicului.
Fabricarea unui Hyundai i30 porneşte de la un rulou de tablă importată din Franţa. O presă imensă decupează panourile importante, care pleacă apoi spre atelierul de sudură. Aici, o pădure de roboţi, ce par desprinşi dintr-o povestire ştinţifico-fantastică, îşi încep dansul hipnotic, care generează jerbe de scântei. Oficialii Hyundai numesc această zonă Jurassic Park, ei asemănând-o cu o junglă plină de dinozauri.
Caroseriile asamblate merg apoi spre vopsitorie. Zece culori sunt suflate de către alţi roboţi, într-un mediu complet steril. După aceea, caroseriile îşi încep marşul lent pe banda de asamblare. Aici apar oamenii care le adaugă, rând pe rând, motorul, suspensiile, elmentele de interior etc. La capătul benzii, o fată drăguţă (doar suntem în Cehia!) se urcă la volan şi trezeşte la viaţă, răsucind cheia în contact, automobilul nou-născut. Urmează inspecţia finală şi remedierea potenţialelor mici defecte. O tură pe pista de încercări, pentru depistarea/înlăturarea zgomotelor nedorite şi i30-ul este gata de livrare.