UTIL: 5 lucruri de făcut cu maşina la terminarea iernii
Iarna a trecut, iar maşina ta nu mai este captivă într-un morman de zăpadă. Însă, dacă maşina a fost imobilizată câteva săptămâni iarna asta, ar fi bine ca, înainte să te reapuci să o utilizezi în mod normal, să faci următoarele lucruri. Pentru a evita probleme tehnice nedorite.
1. Nu omorâţi bateria
Cei mai mulţi şoferi uită de maşină odată ce dă prima ninsoare, iar maşina începe să fie îngropată în zăpadă. Dacă nu aţi fost prevăzători şi nu aţi deconectat bateria (ştiind că urmează să ţineţi maşina imobilizată mult timp în frig), este cazul să fiţi precauţi la prima pornire după o pauză lungă.
Dacă în timpul iernii nu i-aţi mai ”dat o cheie” o dată la o săptămână-două, este foarte probabil ca puterea bateriei să fi scăzut simţitor din cauza gerului. Deci, înainte de a porni motorul, lăsaţi câteva secunde contactul pus, chiar dacă vorbim de un motor pe benzină. Astfel, bateria se activează uşor, nu brusc.
Hai că poţi. Hai, te rog eu. Hai odată, că mă enervez! O situaţie des întâlnită pe final de iarnă
După care învârtiţi cheia în contact şi vedeţi ce se întâmplă. Dacă motorul porneşte repede, e bine, lăsaţi-l să meargă la ralanti, fără să-l turaţi şi fără a avea aprinse farurile sau instalaţia multimedia ori climatizarea.
Dacă motorul se căzneşte să pornească, nu insistaţi. După ce auziţi demarorul de 4-5 ori cum se învârte, luaţi contactul şi aşteptaţi un minut. După care puteţi reîncerca să porniţi maşina, dar, dacă se repetă ”gâfăiturile” fără succes, încetaţi manevra.
Bateria trebuie să dea curent mai multor consumatori: pompa de combustibil, sistemul de injecţie, demarorul. Dacă sunteţi încăpăţânaţi şi menţineţi contactul, nu faceţi altceva decât să o consumaţi şi mai mult, iar motorul se poate îneca, în plus elementele menţionate putându-se defecta.
Butonul ”Start Stop” pentru motor nu e magic. Dimpotrivă, poate însemna probleme suplimentare
Sunt şi maşini fără cheie de contact, motorul pornindu-se de la un buton. În acest caz, cel mai bine chemaţi depanarea dacă motorul nu porneşte, deoarece riscaţi să stricaţi şi modulul de pornire ”keyless”.
Dacă există posibilitatea, maşina poate porni împinsă, dar atenţie cu dieselurile, această manevră poate da distribuţia peste cap dacă şocurile la pornire sunt prea mari. Oricum, manevra e recomandată doar în cazuri de forţă majoră, pentru că maşinile moderne se bazează cam mult pe electronică, metoda ”pornirii heirupiste” nefiind agreată de computerul central.
Oare mă ţine s-o împing până la service? Sau mă omoară hernia până acolo…
Mai există o situaţie: la punerea contactului maşina nu face nici ”pâs” sau, eventual, luminiţele din bord se aprind, dar motorul nu dă nici un semn de viaţă. În acest caz, bateria e moartă, deci ori o scoateţi şi o puneţi la încărcat, ori apelaţi la soluţia ”împrumutului” de curent de la altă maşină. Caz în care aveţi nevoie de cabluri speciale.
Ok, să zicem că motorul a pornit. Gata, puteţi pleca la drum?
Nu, trecem la pasul al doilea – PE URMĂTOAREA PAGINĂ