4. Conduceţi încet şi cu grijă faţă de maşină
Când se pleacă din parcare, trebuie ţinut minte nişte lucruri. În primul rând, motorul, chiar dacă temperatura lichidului de răcire a ajuns la valoarea optimă, tot mai are nevoie de un timp până să poată funcţiona cum trebuie.
Deci trebuie evitate acceleraţiile bruşte sau urcarea rapidă în ture. La fel, schimbarea treptelor trebuie făcută încet, pentru a permite angrenajelor să îşi recapete treptat proprietăţile şi comportamentul la uzură.
… şi pe urmă te întrebi de ce auzi la frânare un zgomot enervant, ca şi creta proastă pe tablă?
Apoi e foarte important să lăsăm sistemul de frânare să se ”dezmorţească”, deci trebuie evitate frânările bruşte. Cu atât mai mult cu cât lichidul de frână e destul de sensibil la schimbările mari de temperatură, deci s-ar putea ca, la început, să vi se pară că maşina nu frânează aşa de eficient. Aşa şi este, dar acest fenomen nu va ţine mult – e bine, însă, să păstraţi o distanţă mai mare până când frânarea redevine optimă.
Intrarea zăpezii şi formarea gheţii în zona roţilor, între discurile şi plăcuţele de frână, poate însemna şi apariţia unor corpuri dure, care pot uza prematur atât discurile, cât şi plăcuţele. O frânare lentă va duce la încălzirea progresivă a elementelor în frecare, iar impurităţile nedorite vor fi eliminate mai uşor.
Pe-aici nu se trece. Dar dacă îţi urăşti maşina…
Mare atenţie şi la gropi, deoarece amortizoarele au nevoie şi ele de o adaptare progresivă la mişcările de comprimare/decomprimare. Iar amortizoarele cu ulei necesită revenirea vâscozităţii uleiului la valorile optime, încet.
De altfel, pe şoselele noastre apar cam multe gropi după trecerea iernii, aşa încât e bine să mergeţi cu maşina încet şi pentru a evita aceste gropi. Fără legătură neapărat cu ieşirea din iarnă, gropile afectează nu doar suspensia, ci şi lanţul cinematic dinspre roată spre motor. Şi e mai bine să menajaţi maşina în timp ce înjuraţi autorităţile în gând decât să ajungeţi în service şi să vă plângeţi de milă.
Apropo de service, nu strică o vizită rapidă la ”doctorul de maşini”.
În ce condiţii şi de ce, aflaţi PE ULTIMA PAGINĂ