TIP COMBUSTIBIL
Unul dintre lucrurile cele mai importante care ne interesează la maşinile second hand importate în primele 6 luni ale lui 203 ţine de tipul de combustibil folosit pentru motorizările lor.
Dacă pe plan european se remarcă o înclinare clară a balanţei spre motorizările diesel, iată că în cazul maşinilor second hand aduse la noi situaţia este aproape ”fifty-fifty”, cu un uşor avantaj pentru motorizările pe benzină (o uşoară influenţă având-o şi taxarea mai drastică a motoarelor diesel adusă de noul timbru de mediu).
Prin urmare, s-au importat puţin peste 51.000 de maşini second hand cu motoare pe benzină, în timp ce maşinile diesel au fost cu aproape de 1.000 de unităţi mai puţine. Au fost aduse şi maşini cu GPL sau cu CNG (gaz natural comprimat), dar numărul total al acestora este de sub 100 de bucăţi.
În mod interesant, circa 150 de români au cumpărat maşini second hand cu propulsie hibridă (majoritatea fiind Toyota Prius), iar doi români au adus de afară maşini second-hand cu propulsie strict electrică: un Nissan Leaf şi un Citroen C-Zero.
CAPACITATE CILINDRICĂ
Cum timbrul de mediu, dar şi celelalte taxe şi impozite sunt afectate destul de mult de valoarea cilindreei motoarelor, acest factor ne interesează foarte mult. Iată mai jos care a fost repartiţia în funcţie de cilindree a maşinilor second hand de import în prima jumătate din 2013:
După cum se poate observa, cele mai multe maşiini au motorizări cuprinse între 1,8 şi 2,0 litri, principala explicaţie ţinând de numărul mare al maşinilor dotate cu motoare diesel de 1,9 litri, în principal 1.9 TDI pe maşinile Volkswagen.
Urmează maşinile cu motoare mai mici, între 1,4 şi 1,6 litri, majoritatea modelelor fiind echipate cu motoare pe benzină de până la 1,6 litri. Pe locul al treilea se situează motoarele între 1,2 şi 1,4 litri, în majoritate pe benzină.
TIP TRACŢIUNE
În general, cumpărătorul unei maşini second hand este interesat ca, la preţuri mai mici decât o maşină nouă, maşina uzată să îi asigure un nivel mai ridicat de confort şi siguranţă.
La capitolul siguranţă intră şi tracţiunea integrală, dintre maşinile second hand importate în 2013 aproximativ 7% fiind dotate cu tracţiune 4×4, adică un număr de aproape 7.000 de maşini.
Cele mai multe dintre ele sunt SUV-uri şi crosssover-uri, semn că trendul înregistrat de aproape un deceniu în domeniul vânzărilor de maşini noi este în creştere şi în categoria second hand. Totuşi, din cauza costurilor mai mari ale SUV-urilor, evoluţia este încă mică în domeniul maşinilor uzate.
VECHIME
Luând în considerare anii de fabricaţie, situaţia vechimii maşinilor second hand importate în România în prima jumtate a lui 2013 arată astfel:
După cum se poate observa, predomină maşinile fabricate între 2000 şi 2004, deci având o vechime între 9 şi 13 ani. Numărul acestora este ceva mai mic de jumătate din totalul de maşini second hand importate în prima jumătate din 2013.
Aproape la egalitate sunt maşinile cu vechime între 14 şi 18 ani (în general cu motorizări de maximum Euro 3), respectiv cele cu vechime între 4 şi 8 ani, care sunt preferate deoarece oferă un bun raport între preţul accesibil şi gradul convenabil de uzură.
Rămâneţi pe ProMotor.ro în zilele următoare, pentru o analiză mai amănunţită a comportamentului clientului român de maşini second hand de import în funcţie de categoriile şi clasele auto.