Ferrari 458 Speciale vs. Lamborghini Gallardo Squadra Corse
În lipsa unor modele total noi, cele două mărci italiene aflate de zeci de ani în război s-au prezentat la Frankfurt 2013 cu două ediţii speciale.
Ferrari 458 Speciale plusează, faţă de modelul de serie, cu 27 CP (ajungând la 605 CP), 10.000 de euro şi un pachet aerodinamic şi de uşurare a masei totale, totul culminând cu un timp mai bun cu… 0,4 secunde pentru 0-100 km/h, dar şi cu îmbunătăţiri la nivelul comportamentului rutier.
Lamborghini Gallardo Squadra Corse aduce pe stradă elemente folosite la maşinile de competiţie din ”Lamborghini Blancpain Super Trofeo”, ceea ce înseamnă o aerodinamică mai bună şi o masă uşor scăzută, deci o îmbunătăţire a demarajului 0-100 km/h de 0,3 secunde faţă de un Gallardo normal.
Ca preţuri, ”taurul” e cu vreo 10.000 de euro mai scump decât ”căluţul” – dar, la nivelul de peste 250.000 de euro, chiar mai contează lucrul ăsta? Remiză, clar.
Ferrari 458 Speciale vs. Lamborghini Gallardo Squadra Corse: 5 – 5.
++++++++++
Porsche 911 Turbo S vs. Aston Martin V12 Vantage S
Pentru că în ”Frankfurt” nu există ”s”, Porsche şi Aston Martin au adus fiecare câte un ”S” la salonul auto german, care urmează să aducă pe scena auto a maşinilor sportive o rivalitate de zile mari.
Porsche 911 Turbo îşi face debutul public la Frankfurt 2013, iar versiunea de top 911 Turbo S prezintă la raport 560 CP, transmişi tuturor celor patru roţi (cele din spate având şi ele un sistem de virare!) şi ”îmbrăcaţi” într-o siluetă foarte cunoscută şi foarte dorită.
Aston Martin V12 Vantage S se laudă ca fiind cel mai rapid Aston Martin de serie mare, răspunzând cu un V12 de 573 CP şi un look foarte apropiat de Aston-urile de pistă. Tracţiunea este doar pe puntea spate, dar motorul este plasat… unde trebuie (adică în faţă).
În ciuda imaginii aristocratice mai puternice, se pare că Aston Martin V12 Vantage S va fi cu vreo 20-25.000 de euro mai ieftin decât Porsche 911 Turbo S. Ceea ce face departajarea dintre cei doi bolizi aproape imposibilă.
Porsche 911 Turbo S vs. Aston Martin V12 Vantage S: 4 – 4.
++++++++++
Bentley GTC V8 S vs. Aston Martin Vanquish Convertible
British vs. British la un salon auto german – asta da confruntare! Bine, de fapt ambii constructori au legături cu nemţii: Bentley aparţine de concernul VAG, iar Aston Martin are deja un parteneriat cu AMG-ul lui Mercedes-Benz.
Bentley Continental GTC V8 S e o versiune mai potentă a versiunii ”de bază” V8, plusând cu 22 CP – asta deoarece a fost preluat motorul turbo de 529 CP de pe limuzina Audi S8. În mod oarecum bizar, oficialii pun mai mult accent pe consumul redus de carburant decât pe nişte performanţe dinamice extreme…
Nu la fel stă cazul şi când vorbim despre noua variantă decapotabilă Aston Martin Vanquish Volante, care vine cu un V12 aspirat de 565 CP (cu 36 CP mai mult decât rivalul Bentley) şi se laudă că face suta în doar 4,3 secunde.
Cabrioletul Aston Martin e şi mai scump, depăşind bariera celor 300.000 de euro, în timp ce Bentley Continental GTC V8 S, deşi doar o idee mai puţin performant, porneşte din jurul sumei de 250.000 de euro, oferind tracţiune integrală şi două locuri mai spaţioase în spate. Dar oare chiar contează aceste avantaje practice când vorbim de un asemenea nivel de preţ?
Bentley GTC V8 S vs. Aston Martin Vanquish Convertible: 3 – 4.
++++++++++
Aston Martin DB9 Centenary Edition vs. Porsche 911 50th Anniversary
100 de ani ai unei mărci vs. 50 de ani ai unui model. Grea alegere, sincer! Nici nu mai contează performanţele în acest caz, deoarece vorbim de ediţii speciale care, în viitor, au potenţialul de a creşte valoarea maşinilor.
În cazul lui Aston Martin, este vorba despre acelaşi tratament din cazul lui Vanquish Centenary Edition: adică o vopsea specială, pentru a cărei aplicare se consumă circa 50 ore de muncă manuală. La care se mai adaugă nişte detalii preluate de la One-77, precum şi limitarea producţiei la doar 100 de exemplare Aston Martin DB9 Centenary Edition.
În cazul lui Porsche, prin această ediţie specială se marchează 50 de ani de la lansarea primului model 911 în 1963 – exact 1963 de exemplare din această serie specială vor fi construite. Din punct de vedere mecanic, nimic spectaculos, fiind vorba despre varianta 911 Carrera S. Dar clienţii vor fi gratulaţi cu trei culori speciale pentru caroserie, detalii interioare care amintesc de primul 911, precum şi un logo ”911 50” cu efect 3D.
Până la urmă, dacă aş fi colecţionar serios, cred că aş fi mai tentat de imaginea specială a unui 911 50th Anniversary special, chiar dacă DB9 Centenary Edition ar fi mai rar.
Aston Martin DB9 Centenary Edition vs. Porsche 911 50th Anniversary: 2 – 3.
++++++++++
Jeep Wrangler Polar vs. Land Rover Defender LXV vs. VW Amarok Dark Label
Încă mai există offroadere veritabile, iar la Frankfurt 2013 am avut parte de nişte ediţii speciale cu rolul de a le mai prelungi existenţa acestor dinozauri pe cale de dispariţie.
Jeep Wrangler Polar este a nu-ştiu-câta ediţie specială dezvoltată pentru acest model, bazându-se în principal pe accesorii de origine Mopar. Inedit: emblema cu coordonatele localităţii antarctice Vostok, unde s-a înregistrat cea mai scăzută temperatură din istorie: -89,2 grade celsius. Deci acest Jeep e pentru la iarnă…
Britanicii, însă, celebrează 65 de ani de existenţă ai mărcii, aşa încât venerabilul Land Rover Defender primeşte logo-ul LXV. Inedit: LXV nu e altceva decât 65 în cifre romane… În rest, doar unele detalii care să justifice titulatura de ediţie specială.
În alt registru regăsim pick-up-ul VW Amarok Dark Label, conceput ca o alternativă pentru amatorii de SUV-uri. Arătând mai modern, Amarok Dark Label cochetează cu domeniul life-style datorită multitudinii de accesorii exterioare şi interioare, depărtându-se de la ideea de pick-up utilitar.
Greu de ales, dar parcă tot Wrangler-ul are mai multă personalitate, combinând cel mai bine istoria şi spiritul modern.
Jeep Wrangler Polar vs. Land Rover Defender LXV vs. VW Amarok Dark Label: 3 – 1 – 2.
++++++++++
Opel Insignia Country Tourer vs. Opel Insignia OPC facelift
Pe principiul ”Kramer contra Kramer”, cele două versiuni contradictorii ale lui Insignia facelift nu au avut rivali direcţi în cadrul Salonului Auto Frankfurt 2013, deci nu-mi rămâne decât să le pun faţă în faţă.
Pe de o parte avem o maşină pregătită să abordeze drumuri neamenajate, datorită tracţiunii integrale şi a unui pachet în stil pseudo-crossover. Practic, Insignia Country Tourer e de aşteptat să îi atragă ca un magnet pe cei care vor un break cu tracţiune integrală, dar vor să evite SUV-urile. Mai ales că are mai mult ”vino-ncoa” decât concurentul direct VW Passat Alltrack…
De cealaltă parte, Insignia OPC facelift este o berlină de clasă medie foarte arătoasă şi agresivă, cu un motor turbo de 325 CP şi tracţiune integrală, dar şi cu o echipare interioară sportivă. O maşină pentru pretenţioşii care vor spaţiu, eleganţă şi performanţe (şi care consideră că economisesc o sumă frumuşică decât dacă şi-ar lua un Audi S4, de pildă…).
Gândindu-mă la România şi la condiţiile de drum de pe-aici, Contry Tourer mi se pare mai bine adaptat, deşi OPC-ul arată demenţial.
Opel Insignia Country Tourer vs. Opel Insignia OPC facelift: 3 – 2.
++++++++++
Porsche Panamera Diesel facelift vs. BMW X5 M50d
Dieselul rămâne o componentă esenţială a domeniului auto, iar la Frankfurt 2013 am avut ocazia să vedem două noi propuneri de propulsoare aşa-zis sportive.
Cei de la Porsche aduc un upgrade important versiunii economice Panamera Diesel, care, odată cu faceliftul aplicat şi restului gamei, primeşte un motor V6 îmbunătăţit, cu puterea crescută de la 250 CP la 300 CP, ceea ce presupune şi un demaraj 0-100 km/h în 6,0 secunde, cu 0,8 secunde mai bun decât înainte.
Ei bine, 300 CP nu mai e o valoare de nedepăşit, după cum o demonstrează versiunea BMW X5 M50d, prezentată în premieră la acest salon auto. Având şase cilindri, trei turbine şi purtând semnătura departamentului M GmbH, motorul de pe X5 M50d produce 381 CP şi un cuplu maxim de 740 Nm, SUV-ul german atingând 100 km/h în doar 5,3 secunde.
Porsche Panamera Diesel facelift vs. BMW X5 M50d: 3 – 4
++++++++++
Mercedes-Benz S 63 AMG vs. Brabus 850 6.0 Biturbo iBusiness
Am ajuns într-un fel de fază de tip ”Doctor Jekyll and Mr. Hyde” când am realizat că noul S-Class a dominat atât de categoric Salonul Auto Frankfurt 2013. Iată de ce.
Cea mai puternică versiune de serie, Mercedes-Benz S 63 AMG, a fost şi ea prezentată în premieră mondială la acest salon. Iar ”AMG” înseamnă 585 CP şi un demaraj de numai 4,4 secunde pentru o limuzină de lux de peste 5 metri şi minim 150.000 de euro. Ce vrei mai mult?
Păi… poţi să vrei, pentru că poţi să ai: Brabus 850 6.0 Biturbo iBusiness este un super-S-Class, cu puterea crescută la 850 CP şi cu un interior demn de directorii de la Apple. Demarajul 0-100 km/h se realizează sub 4 secunde, iar tunerul german declară că e ”cea mai potentă şi rapidă limuzină de lux din lume”. Încă nu ştim cât costă, dar sigur va fi de câteva ori mai scumpă decât S 63 AMG…
Pentru că, totuşi, e bine să rămânem cu picioarele pe pământ, cred că merită să câştige AMG-ul original.
Mercedes-Benz S 63 AMG vs. Brabus 850 6.0 Biturbo iBusiness: 5 – 4.
++++++++++
Audi TTS Competition vs. Peugeot RCZ R
Nemţii de la Audi celebrează ceva mai puţin obişnuit: o jumătate de milion de exemplare Audi TT printr-o ediţie limitată la doar 500 de exemplare şi numită Competition. Din punct de vedere tehnic, vorbim de varianta TTS cu motorul turbo de 2,0 litri şi 272 CP, dar care e garnisită cu diverse detalii sportive, care cresc preţul cu 1.900 euro faţă de un TTS de serie.
Modelul nu ar fi aşa de interesant dacă la Frankfurt 2013 nu ar fi fost ”vânat” îndeaproape de leul francez Peugeot RCZ, care, în sfârşit, primeşe o motorizare mai potentă şi un indicativ R: propulsorul turbo de 1,6 litri a fost dus până la 271 CP (adică la nivelul lui TTS), aşa că RCZ R atinge 100 km/h în 5,9 secunde (cu doar 0,4 secunde mai mult decât un TTS Coupe).
Un lucru interesant este că modelul francez va costa aproape jumătate din preţul unui Audi TT, deci devine extrem de tentant, în condiţiile unor performanţe apropiate şi a unui look mai atractiv.
Audi TTS Competition vs. Peugeot RCZ R: 3 – 3.
++++++++++
Bugatti Veyron Legends ”Jean Bugatti” vs. Brabus B63S 6×6
Închei această rundă a rivalităţilor de la Frankfurt 2013 în stil exagerat, cu două dintre creaţiile de vis (sau de coşmar, cum vreţi) intangibile aproape tuturor muritorilor de rând.
Pe de o parte, un tribut de aproape 3 milioane de euro adus unuia dintre fii fondatorului mărcii Bugatti, Veyron Legends ”Jean Bugatti” urmând să fie construit în doar 3 exemplare.
Pe de altă parte, o jucărie dedicată în primul rând arabilor milionari şi derivată din cel mai competent autoturism de teren în producţie la ora actuală: G-Class. Transformat în pick-up şi care a mai primit o pereche de roţi, peste toate punându-şi amprenta AMG cu un motor de 544 CP. Ei bine, la Frankfurt 2013 Brabus ne-a demonstrat că excesele nu au limite, B63S ajungând la 700 CP! Nici preţul nu e mai prejos, pornind de la peste 500.000 de euro.
Ne permitem să fim extravaganţi pe final, nu? Evident, dar chiar şi aşa, le-aş vrea pe amândouă dacă aş fi un miliardar fără griji.
Bugatti Veyron Legends ”Jean Bugatti” vs. Brabus B63S 6×6: 0 – 0.