Studiu: kitul ”mâini libere” este la fel de periculos ca telefoanele mobile?
Dacă în Statele Unite ale Americii a început de ceva vreme o
campanie serioasă împotriva
utilizării telefonului la volan, în Europa de-abia acum apar
studii relevante în acest domeniu. Cel mai recent trage un serios
semnal de alarmă asupra legislaţiei care pedepseşte
utilizarea telefoanelor mobile în timp ce şoferul conduce, dar
permite folosirea sistemelor de tip „mâini libere”.
Conform institului francez
INSERM (institutul naţional francez de sănătate şi cercetare
medicală), 10% din numărul accidentelor din Franţa sunt cauzate de
folosirea telefonului la volan, în timpul mersului. Ceea ce nu ar
fi o noutate, însă specialiştii au descoperit un lucru nou:
folosirea unui kit „mâini libere” nu reduce, de fapt,
riscul unui accident rutier.
Principala cauză o reprezintă funcţionarea creierului, care
acordă prioritate convorbirii telefonice în detrimentul atenţiei
vizuale şi a reflexelor la volan. Astfel, o persoană care vorbeşte
la telefon, fie utilizând în mod direct aparatul, fie un kit „mâini
libere”, are de 3 ori mai multe şanse să producă un
accident decât un şofer care este pur şi simplu atent la
drum.
În paralel, cercetătorii americani au descoperit că, în funcţie
de nivelul la care subiecţii sunt implicaţi în convorbire, atenţia
la condus scade progresiv, până într-acolo unde creierul nu
mai are capacitatea de a procesa informaţiile primite pe cale
vizuală, iar şoferul pur şi simplu ajunge să nu mai
observe indicatoare banale sau situaţiile periculoase din
trafic.
Cercetătorii francezi au mai descoperit un lucru destul de grav:
3,9% dintre şoferii de camioane grele folosesc telefonul
mobil în timp ce conduc, faţă de 2,1% şoferii maşinilor
mici – raportat la aceeaşi perioadă de timp. Per total,
cel puţin în Franţa, mai mult de jumătate dintre şoferi folosesc
frecvent telefonul mobil la volan, ceea ce, numai în 2009, a
însemnat peste 7.000 de accidente mortale din această cauză.
Analiştii avertizează că situaţia riscă să se înrăutăţească
rapid, o dată cu evoluţia spectaculoasă a smartphone-urilor, care
permit accesul la internet, deci o distragere a atenţiei de
la condus mult mai mare. În acelaşi timp, au apărut
acuzaţii la adresa răspunsului foarte lent al ministerelor de
resort din fiecare ţară, pe motiv că modificarea legislaţiei ar
lovi destul de dur industria telefoniei mobile şi a
echipamentelor.
În SUA, de exemplu, este în curs de realizare un studiu privind
impactul economic al unei legislaţii care să interzică
total comunicarea la volan când şoferul conduce. Asta în
timp ce producătorii auto şi de echipamente de telecomunicaţie
încearcă să standardizeze echipamentele de comunicare la bordul
maşinilor. Interesante poziţiile diferite ale statelor europene:
dacă în Spania este pedepsită chiar şi utilizarea căştilor
bluetooth, în Suedia se consideră că este de datoria şoferului să
aplice regulile generale în condus.
Rămâne o concluzie destul de clară: fie că folosim telefonul cu
o mână sau vorbim prin intermediul unui sistem tip „mâini libere”
când conducem, atenţia este foarte mult afectată de
convorbirea telefonică. Practic, aceste studii se vor
concretiza, în curând, cu noi legi de circulaţie, care, cel mai
probabil, vor limita drastic comunicarea la bordul maşinii. În
ciuda faptului că tot mai mulţi producători auto şi fabricanţi de
echipamente de telecomunicaţie investesc masiv în noile
produse.