Specialiştii clubului auto american AAA au studiat care sunt cheltuielile pe care le implică deţinerea şi utilizarea unei maşini în SUA, bazându-se pe costurile necesare în 2013.
Astfel, pentru un model nou Toyota Camry, una dintre cele mai răspândite maşini din SUA şi care are un preţ de pornire de circa 22.000 USD, costurile de exploatare anuale se ridică la 9.150 USD. Studiul a luat în considerare un rulaj mediu anual de 15.000 de mile (circa 24.000 km), pentru o perioadă de deţinere a maşinii de 5 ani.
Făcând o paralelă, Camry la americani e cam ca Octavia la noi…
Conform estimărilor specialiştilor americani, proprietarul unei astfel de maşini e nevoit să scoată din buzunar circa 760 USD pe lună, bani care merg pe benzină, pe întreţinere, pneuri, asigurare, la care se mai adaugă deprecierea maşinii şi dobânzile necesare achiziţionării în leasing.
Practic, în 5 ani de zile, costurile totale cu maşina se ridică, în teorie, la vreo 45.000 USD, ceea ce înseamnă dublu faţă de preţul iniţial al maşinii noi. Asta în condiţiile în care, după această perioadă, deprecierea maşinii este estimată în jur de 40-50%. La care se mai adaugă cheltuiala trecerilor pe la spălătorie, eventualul abonament pentru parcare sau, pur şi simplu omis, timpul pierdut în trafic pentru naveta zilnică la serviciu, timp care, cuantificat în bani pe oră, ar însemna pentru un american obişnuit peste 5.000 USD anual.
Cam cât băgaţi anual în maşină, mai mult, mai puţin?
Dacă ne raportăm la un salariu mediu de circa 3.000 USD/lună (cât are, în general, clientul tipic al unei astfel de maşini), rezultă că un sfert din salariu se duce pe cheltuielile cu maşina în fiecare lună. Iar, dacă peste 5 ani acest client vrea să-şi cumpere o altă maşină nouă, dând maşina precedentă la buy-back, privind retrospectiv acesta va constata că a scos anual din buzunar aproape 8.000 USD pentru a deţine maşina (deci peste 22% din salariu anual).
În România, lucrurile stau mult mai prost pentru clientul de maşină nouă. În primul rând, salariile sunt la un nivel mult mai scăzut faţă de economia americană, dar preţurile maşinilor noi sunt ridicate, deci efortul pentru a cumpăra şi deţine o maşină e mai mare. Prin extensie, şi cheltuielile de utilizare şi întreţinere ale maşinii sunt mai mari, necesitând mai mult de 50% din salariu.
Principala recomandare a specialiştilor americani este ”nu cumpăra mai mult decât ai nevoie”. Diferenţa teoretică între cheltuielile necesare unui sedan compact şi cele necesare unui sedan mediu este de 2.000 USD pe an, bani care pot merge pe rata la bancă sau pe fondul de colegiu pentru copil.
Coşmarul dealerilor de maşini noi: povestea cu deprecierea şi avantajele maşinilor second hand. Poveşti, legende, mituri…
După care ajungem la un sfat deloc pe placul producătorilor: cumpărarea unei maşini noi presupune şi o depreciere foarte mare în primul an (circa 20%), deci specialiştii consideră că, pentru a menaja cât mai mult bugetul, e de preferat cumpărarea unei maşini de maximum 3 ani vechime. Din nefericire, aceiaşi specialişti nu pot cuantifica şi riscul pe care îl presupune achiziţionarea unei maşini uzate, al cărei istoric, practic, nu e cunoscut, decât în linii mari.
Aşadar, dacă sunteţi pregătit să cumpăraţi o maşină nouă şi vă interesează să faceţi o alegere cât mai puţin costisitoare, e bine să analizaţi cât mai multe aspecte, dar şi să luaţi în considerare variaţia unor cheltuieli (de exemplu, preţul combustibililor va creşte de la an la an).
Pentru cei care aveţi deja maşină, avem o singură întrebare:
CÂT CREDEŢI CĂ E PROCENTUL DIN SALARIU PE CARE ÎL CHELTUIŢI PE UTILIZAREA ŞI ÎNTREŢINEREA MAŞINII ANUAL?