Studiu Bridgestone: cât creşte consumul dacă ai pneuri dezumflate
This browser does not support the video element.
Cât de important este să ai pneurile umflate la presiunea
nominală? Extrem de important, din cauza mai multor aspecte:
securitatea rutieră e mai bună, consumul de combustibil e
redus, iar uzura pneurilor este în limite normale. Totuşi,
majoritatea covârşitoare a şoferilor din Europa nu acordă atenţie
acestui „detaliu”: presiunea în pneuri.
În 2010, în urma controlului efectuat pe mai mult de
38.000 de maşini din 9 ţări europene, cei de la
Bridgestone au realizat un studiu referitor la consecinţele
utilizării maşinii cu pneuri dezumflate. Pe lângă creşterea
riscului de producere a accidentelor şi uzura prematură a
pneurilor, o implicaţie foarte importantă ţine de creşterea
consumului de carburant.
Astfel, în 2010 s-a ajuns la concluzia că 71% dintre
şoferii europeni conduc maşini având pneurile umflate sub limita
normală sau chiar dezumflate. Prin urmare, s-a calculat
că, doar anul trecut, au fost consumaţi peste 2 miliarde de litri
de carburant degeaba, iar emisiile de CO2 au fost cu 4,8
milioane de tone mai multe decât dacă pneurile ar fi fost umflate
la presiunea nominală. Ceea ce înseamnă aproape 2 g/km emisii CO2
pentru fiecare maşină din Europa.
Făcând un calcul rapid, la nivel european s-au pierdut
peste 2,5 miliarde de euro din această cauză – doar pentru
că foarte mulţi şoferil nu îşi dau seama că pneurile pierd presiune
în timp, fiind necesară umflarea acestora sau măcar verificarea
presiunii periodic.
Ca să înţelegem mai bine efectele presiunii scăzute în pneu,
trebuie ştiut că presiunea aerului din pneu are o influenţă foarte
mare asupra rezistenţei acestuia la rulare. Practic, în funcţie de
condiţiile de rulare şi de stilul de condus, rezistenţa la
rulare a cauciucurilor unei maşini consumă între 18 şi 26% din
puterea motorului. În traducere, aproape o cincime din
combustibilul din rezervor este consumat doar pentru a contracara
rezistenţa la rulare a roţilor!
Ceea ce, în condiţiile actuale de preţuri la combustibili,
înseamnă că, dacă pneurile nu sunt umflate la presiunea nominală,
pur şi simplu se cheltuiesc degeaba câteva zeci de bani la fiecare
litru de benzină sau motorină – deci, la un plin, riscaţi
să aruncaţi pe apa sâmbetei câţiva lei, doar pentru că nu aţi
umflat roţile la presiunea nominală (vezi punctul 3 din
articolul „10
sfaturi pentru un condus economic„).
Inginerii Bridgestone au mai arătat că 7,5% dintre
şoferi au presiunea în pneuri mai redusă cu peste 0,5 bar sub
limita admisă, iar 0,5% dintre şoferi au presiunea în
pneuri cu peste 0,75 bar mai mică decât limita normală, ceea ce
sporeşte drastic riscul producerii accidentelor. De exemplu, în
condiţii de carosabil ud, un pneu dezumflat va duce la apariţia
fenomenului de acvaplanare (alunecarea roţii pe suprafaţa peliculei
de apă) la o viteză cu 40% mai redusă – deci, cu roţile
dezumflate, riscaţi să pierdeţi controlul maşinii pe ploaie chiar
şi la 50-60 km/h.
Specialiştii Bridgestone recomandă verificarea cât mai
des a presiunii în pneuri, ceea ce aduce, pe lângă o
economie destul de importantă în buzunare, şi o reducere a
poluării. De asemenea, ei recomandă şoferilor să aleagă
noile game de pneuri ecologice ale constructorilor de
anvelope (de exemplu, Bridgestone oferă noua familie de
cauciucuri Ecopia), în paralel recomandând autorităţilor să ia
măsuri mai severe împotriva celor cu pneurile dezumflate – un prim
pas a fost făcut în acest sens de către Comisia Europeană, care
doreşte
introducerea în producţia de serie a sistemului de monitorizare
a presiunii în pneuri.