SPECIAL: Maşini accesibile – noile familiste de criză

Autor: Adrian Mihălţianu 05 oct. 2013 Dosar & Analize

În privinţa motoarelor, toate cele şase maşini au propulsoare pe benzină, de cilindree redusă, de circa 1,2 litri, cu putere de 75 CP în medie.

Pe de o parte, un motor mic înseamnă costuri mai mici datorită taxelor şi consumului mai reduse. Pe de altă parte, mai ales dacă maşina este încărcată cu persoane şi bagaje, performanţele dinamice vor lăsa de dorit la drum lung, ceea ce nu ar fi neapărat o surpriză. Dar reversul medaliei este oboseala mai accentuată şi, după caz, un zgomot mai mare al motorului, care e obligat să lucreze la turaţii mai mari decât un motor mai mare în aceleaşi condiţii.

Motoarele de bază pentru aceste modele au 1,2 litri şi o putere de 75 CP în medie

Mai important decât puterea maximă este cuplul maxim şi la ce turaţie este obţinut acesta. Fiind motorizări mici (unele având doar trei cilindri), şi valorile cuplului maxim sunt modeste, iar răspunsul motorului este cu atât mai slab, cu cât cuplul maxim se obţine la o turaţie mai ridicată. Pentru că vorbim de motoare nepretenţioase, cutiile au doar cinci trepte, dar mai importantă este exactitatea timoneriei, care va influenţa confortul în exploatare zilnică, mai ales în regim urban.

La cutiile de viteze e importantă exactitatea timoneriei. O etajare mai lungă privilegiază consumul, dar afectează performanţele

În practică, atât performanţele, cât şi valorile de consum vor fi mai slabe decât pe hârtie. În teorie, consumul pare foarte tentant, dat fiind că vorbim de maşini destul de uşoare şi cu motoare slabe. În realitate însă, încărcarea maşinii are efecte vizibile şi foarte mari: deoarece motorul este forţat să lucreze mult mai turat, mai ales la drumuri lungi şi cu variaţii importante de relief, valoarea reală a consumului mediu ajunge să fie cu 2-2,5 litri mai mare decât cea teoretică.

Adică „mai mic” nu înseamnă şi „foarte economic”, aşa încât aceste motorizări de bază nu sunt chiar recomandabile pentru nevoile de transport cu maşina plină. În funcţie de kilometrajul anual se impune un calcul de amortizare raportat la versiunile diesel similare, care, deşi mai scumpe, se pot dovedi în timp mai rentabile ca şi cheltuieli generale şi agrement în condus.

În realitate, consumul poate fi chiar şi cu 2-2,5 litri/100 km mai mare decât în teorie, mai ales la drumuri lungi, cu maşina încărcată la maximum

Un alt aspect important ţine de comportamentul rutier asigurat de suspensii. Fiind în general îndreptate spre confort, acestea duc la o stabilitate mai proastă pe viraje, deci e de preferat abordarea unui stil calm – pe care oricum îl impun motorizările slabe.

În concluzie, „ieftin” înseamnă „compromis”, mai mare sau mai mic, în funcţie de aşteptările fiecăruia.

MATERIAL PUBLICAT ÎN REVISTA PROMOTOR NR. 98 (IANUARIE-FEBRUARIE 2013)

Pagini: 1 2 3 4 5 6


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide