Dintre cele şase modele pe care le avem în vedere, trei au trecut prin crash-testele Euro NCAP, primind cinci stele: Aveo, Rio şi, cel mai recent, Rapid. În cazul lui C-Elysee şi 301 sunt de aşteptat cel puţin patru stele, iar oficialii Dacia promit cel puţin trei stele, deşi Loganul pare să fie pregătit să obţină chiar patru, fără emoţii.
Aveo, Rio şi Rapid au primit cinci stele Euro NCAP. Pentru Logan se aşteaptă trei, dar poate surpinde cu patru stele
Chiar dacă vorbim de maşini ieftine, faptul că acestea sunt vizate în special de familişti îi obligă pe constructori să evite concesiile de dragul preţului când vine vorba de siguranţă. Aşa încât structura generală este gândită pentru o protecţie cât mai bună a pasagerilor. Faţă de un hatchback sau break, sedanul este avantajat de grinda din spatele banchetei, care duce la o rigiditate ceva mai bună. Pe de altă parte, un ampatament foarte mare implică şi o atenţie mai mare la rigidizarea planşeului.
În cazul unui accident, energia de la impact este preluată în parte de structura caroseriei, dar mişcarea corpului este controlată de centurile de siguranţă şi airbaguri. Prin urmare, sunt de preferat centurile reglabile şi automate – care la Logan sunt indisponibile pe Ambiance, dar standard pe Laureate.
Airbagurile frontale şi laterale sunt standard pe toate modelele, dar cele cortină lipsesc de pe Logan, C-Elysee şi 301
În schimb, airbagurile frontale şi laterale pentru şofer şi pasager sunt standard pe toate modelele – un adevărat pas înainte pentru Logan. Din păcate, modelul Dacia, la fel ca şi C-Elysee sau 301, nu oferă nici măcar opţional pe nivelul de top airbagurile cortină, care sunt standard încă din nivelul de bază pe Aveo, Rio şi Rapid. Airbagurile cortină sunt foarte importante pentru cei din spate, lucru sensibil pentru cei care îşi transportă copiii pe banchetă. Din fericire, sistemul ISOFIX (pentru fixarea scaunelor pentru copii) e standard pe toate modelele.
Sistemul ESP a devenit obligatoriu. Din păcate, Hill Assist Control şi monitorizarea presiunii în pneuri sunt neglijate de cei mai mulţi
În ceea ce priveşte securitatea activă, pe lângă ABS a devenit recent obligatoriu şi sistemul ESP (controlul electronic al stabilităţii), un alt atu pentru Logan să aspire la cele patru stele Euro NCAP – totuşi, ESP-ul nu e decuplabil la modelul românesc, deci necesită atenţie la plecarea de pe carosabil alunecos.
Doar Aveo şi Rio beneficiază standard de sistemul de asistenţă la plecarea în rampă, în timp ce pe Rapid e opţional. Rapid e singurul model care oferă opţional şi sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri, în general neglijat de clienţi.
Să aruncăm o ultimă privire şi asupra a ceea ce înseamnă pachetul tehnic pe care îl oferă aceste maşini în versiunile de bază.
Ce tehnică oferă aceste maşini, VEDEM PE ULTIMA PAGINĂ