Simptome care anunţă probleme cu sonda lambda. Martorul din bord care indică defecţiunea
Sonda lambda este un senzor care măsoară nivelul de oxigen din gazele evacuate. Maşinile moderne au două sonde lambda, una pusă pe galerie, iar o a două după catalizator. Acest senzor este foarte important pentru funcţionarea catalizatorului, care nu-şi poate efectua activitatea sa optimă de curăţare. Se recomandă verificarea sondei lambda la fiecare 30.000 de kilometri sau la fiecare 2-3 ani de funcţionare a maşinii şi înlocuirea sau curăţarea ei în cazul în care apar probleme de funcţionare.
Defectarea sondei duce la funcţionarea anormală a motorului. Simptomele unei sonde lambda defecte pot fi: creşterea consumului de combustibil, apariţia vibraţiilor când motorul este la relanti, oprirea motorului, turaţie instabilă sau foarte ridicată, accelerări slabe sau discontinue ale motorului.
Dacă sonda detectează prea mult oxigen în gazul evacuat, înseamnă că motorul merge cu un amestec prea sărac (în combustibil); prin urmare, este mărita cantitatea de benzină. La apariţia unui defect al sondei lambda se aprinde martorul MIL (sau check engine)
Dacă, dimpotriva, este prea puţin oxigen în evacuare, înseamnă că amestecul este prea bogat şi ECU reduce cantitatea de benzină din admisie. Martorul se poate aprinde şi în cazul unor depuneri de particule de rugină pe sondă. De asemenea, probleme mai pot apărea şi în cazul unor bujii defecte sau în cazul pătrunderii uleiului în cilindru.