”Schimbă filtrele de aer cât mai des, pentru ca motorul să funcţioneze cât mai eficient”
Din punctul de vedere al service-urilor, este foarte bine dacă proprietarii maşinilor cheltuiesc mai mult pe filtrele de aer, probabil de aceea s-a şi propagat această idee atât de mult. În condiţiile în care nu vorbim de nişte consumabile foarte ieftine, filtrele de aer merită o atenţie ceva mai mare.
Adevărul este că tehnologia nu stagnează, iar filtrele de aer ale motoarelor moderne au evoluat mai mult decât s-ar crede. Poate părea o prostie, dar filtrele de aer din ultimii ani sunt concepute să folosează mizeria acumulată în timp în favoarea lor. Adică praful şi impurităţile formează un strat suplimentar de… filtrare.
Un studiu efectuat de Departamentul American de Energie în 2009 a demonstrat că filtrele de aer murdare nu au efecte asupra creşterii consumului de combustibil, sistemele de injecţie controlate electronic ajustând automat cantitatea de combustibil necesară amestecului optim pentru camera de ardere.
În schimb, un filtru de aer prea murdar şi îmbâcsit afectează, într-adevăr, alimentarea motorului cu aer proaspăt, ceea ce se poate reflecta în probleme la accelaţiile puternice, deoarece în galeria de admisie nu ajunge suficient aer. Unii vor putea argumenta că, astfel, maşina va consuma mai mult, dar, în practică, la orice acceleraţie motorul consumă mai mult decât normal, deci influenţele filtrelor murdare sunt insignifiante.
Prin urmare, recomandarea specialiştilor este de a se schimba filtrele de aer, dar nu aşa de des cum suntem obişnuiţi să credem. Conform americanilor, în cazul maşinilor obişnuite cu motoare mici şi medi, un filtru de aer ar trebui schimbat după maximum 50.000 km şi nu la fiecare revizie de 10-15.000 km. Pe de altă parte, clienţii maşinilor noi sunt legaţi de recomandările producătorilor, altfel riscă să piardă garanţia maşinii.
Însă, în general, pentru o maşină care deja a depăşit 3 ani de zile, filtrele de aer pot fi schimbate după o perioadă mai mare, deoarece murdărirea lor nu are efecte dramatice asupra funcţionării motorului şi a consumului de combustibil a acestuia. În condiţii cum avem în România, cu foarte mult praf şi mizerie, perioada sugerată de americani ar trebui micşorată până pe la 25-30.000 km.
Trecând peste aceste mituri, iată care sunt, de fapt, principalele reguli de ţinut minte dacă vrem să obţinem un consum de combustibil mai redus – pe pagina următoare