”Las-o la punctul mort când eşti în coborâre sau mergi constant pe drum drept”
E destul de greu de înţeles de ce mulţi oameni continuă să creadă că în această situaţie motorul nu consumă, deşi se aude clar cum merge. Din punct de vedere tehnic, şi la ralanti motorul arde combustibil, altfel nu ar putea funcţiona.
Deci, fără a intra în alte detalii tehnice, trebuie înţeles că nealegerea unei trepte de viteză (adică maneta la ”punctul mort”) nu ”taie” alimentarea cu combustibil a motorului. În plus, dacă maşina rulează fără a fi angajată nici o treaptă de viteză, mai ales la vale, trebuie să te bazezi mai mult pe frâne, iar roţile nu mai au motricitate, deci apar pericole ţinând de siguranţa la rulare.
Pe de altă parte, când se intră în frână de motor (situaţia când roţile tind să aibă o viteză de rotaţie mai mare decât cea dictată de motor – se observă că turaţia motorului creşte fără a accelera), fluxul de putere se inversează, deci motorul primeşte ”putere” de la roţi, nemaifiind necesar să producă putere. În acest caz, calculatorul central dictează sistemului de injecţie să sisteze alimentarea cu combustibil, rotaţia arborelui cotit fiind asigurată chiar de roţile maşinii.
Din nou, fără a intra în detalii tehnice, economia de combustibil se obţine doar aplicând frâna de motor la coborâri sau încetiniri, deoarece motorul nu consumă în această situaţie – el funcţionează datorită ciclului cinematic dinspre roţile motoare, aflate în inerţie datorită coborârii unei pante sau decelerării.
În plus, frâna de motor ajută la coborârea în siguranţă a unei pante, deoarece roţile au tracţiune (fiind în legătură cu motorul, graţie ambreiajului cuplat), iar sistemul de frânare nu este solicitat la maximum.
Să trecem la AL CINCILEA MIT – pe pagina următoare