Securitatea rutieră: noi reguli impuse de UE
Anual aproximativ 35.000 de locuitori ai Europei îşi pierd
viaţa, iar 1,5 milioane sunt răniţi în urma accidentelor rutiere
din ţările EU. Uniunea Europeană are în plan reducerea acestui
număr ridicat la 17.500, prin implementarea unor reguli care să
prevină pe cât posibil accidentele mortale. Mai bine zis, sunt
reguli şi condiţii menite să elimine principalele cauze
producătoare de evenimente tragice.
Statistic, pe teritoriul Europei 55% din accidentele mortale se
petrec pe drumuri naţionale, 36% în oraşe şi 6% pe autostrăzi. Tot
din punct de vedere statistic, un motociclist are de 18 ori mai
multe şanse să fie implicat într-un eveniment mortal faţă de o
persoană care conduce o maşină, de şapte ori faţă de un ciclist şi
de nouă ori faţă de un pieton.
Pentru programul de reducere a accidentelor mortale în perioada
2010-2020, sunt necesare aplicarea şi „urmărirea” a trei mari
acţiuni:
- stabilirea unui cadru de cooperare structurat şi coerent, care
să se bazeze pe cele mai bune practici, între statele membre
UE - o strategie de prim ajutor pentru a răspunde urgenţelor în
vederea reducerii fatalităţilor - îmbunătăţirea securităţii celor mai vulnerabili participanţi la
trafic, în speţă motocicliştii.
Concret, iată măsurile pe care UE va dori să le
implementeze:
- utilizarea obligatorie a sistemelor de blocare a pornirii
autovehiculului atunci când şoferul a consumat alcool, în toate
maşinile de transport pesoane şi marfă - copiii cu vârsta de până la trei ani să fie asiguraţi, în
maşini, în scaune pentru copii - introducerea mai multor probe pentru obţinerea permisului de
conducere, care prevăd elemente de pregătire practice şi după
obţinerea permisului - formarea şi perfecţionarea participanţilor la trafic
- echiparea maşinilor cu veste reflectorizante pentru toţi
ocupanţii maşinii şi purtarea pe timpul nopţii a vestelor de către
motociclişti - nivelarea trecerilor peste calea ferată – un avantaj major
pentru motociclişti, pentru care aceste treceri sunt adevărate
capcane în şosea - limită legală unitară de alcoolemie
- interzicerea în timpul condusului a folosirii SMS-urilor,
trimiterii de mail-uri, etc