Detalierea sistemelor, subansamblelor şi componentelor unei maşini ar necesita câteva romane. Ceea ce înseamnă că maşina în sine este foarte complexă, fiind construită din mii de piese, multe dintre acestea influenţând funcţionarea altora în mod direct – deci maşina este un lanţ al slăbiciunilor, în care o verigă slabă poate determina mai multe probleme.
Mentenanţă, mentenanţă, mentenanţă! Urmează strict programul de revizii şi nu te zgârci în privinţa verificărilor, atât cele de rutină, cât şi cele intempestive. Ar fi ideal să duci maşina la acelaşi ”doctor”, dacă se poate cât mai experimentat
În paginile precedente am încercat să vă fac să înţelegeţi mai bine complexitatea unei maşini şi necesitatea unei bune întreţineri pentru ca maşină ”să meargă ceas”. Ceea ce atrage după sine şi cheltuieli nu tocmai mici, pe care majoritatea dintre şoferi le evită, considerând eronat că maşina e făcută să meargă indiferent de condiţii şi de uzură.
E un principiu pe care trebuie să îl aibă în vedere în special clienţii de maşini second hand – precedentul/precedenţii utilizatori ai unei maşini este foarte puţin probabil că au avut foarte mare grijă de vehicul, deci riscul de apariţie a problemelor odată cu învechirea maşinii creşte exponenţial.
Ai grijă cum te porţi cu maşina! Cine vrea o bună fiabilitate ar trebui să mizeze pe un stil de condus cuminte şi preventiv, cu atenţie la denivelări şi evitarea încărcării peste măsură a maşinii. Sportivitatea, stilul agresiv şi neglijenţa sunt inamici serioşi
Maşina este un lucru util pentru transportul personal, dar necesită şi costuri de întreţinere, mai mult sau mai puţin mari. Uzura fizică şi morală a unei maşini este inevitabilă, iar fiabilitatea nu ţine doar de calitatea procesului de fabricaţie, ci mult mai mult de condiţiile de exploatare şi de modul de întreţinere.
Foloseşte combustibili şi uleiuri de bună calitate! Carburanţii ieftini te fac să cheltuieşti mai puţin, dar economia ajunge să fie aruncată pe apa sâmbetei din cauza problemelor pe care benzina şi motorina ieftine le pot produce motorului. La fel stă situaţia şi în cazul uleiurilor sau altor lichide ieftine – ulterior apar probleme scumpe!
În plus, fiabilitatea e legată şi de complexitate: cu cât o maşină e mai simplă şi mai nepretenţioasă, cu atât scad riscurile apariţiei problemelor tehnice. În concluzie, o bună fiabilitate necesită atât costuri pentru calitatea fabricaţiei, cât şi cheltuieli de întreţinere din partea utilizatorului. Ceea ce nu face altceva decât să confirme că maşina e o cheltuială. Uneori foarte mare raportat la avantaje.
E cazul să demitizăm automobilul şi să conştientizăm că TOATE MAŞINILE SUNT PROASTE, DAR UNELE MAI PUŢIN CA ALTELE