În mod eronat, mulţi consideră că maşina ar trebui să fie fiabilă doar din punct de vedere tehnic, omiţând că, de fapt, ei petrec timpul în habitaclul maşinii. Iar materialele din interiorul maşinii, de la plasticele bordului până la tapiţeria scaunelor, sunt afectate odată cu trecerea timpului, necesitând întreţinere.
Odată cu trecerea timpului, interiorul maşinii este supus uzurii: tapiţeria se deteriorează din cauza frecării cu hainele pasagerilor, a transpiraţiei şi a lichidelor vărsate; tapiţeria din piele se crapă în principal din cauza soarelui excesiv, dar şi a umidităţii; din cauza căldurii şi a curăţeniei precare, plasticele capătă rapid aspect învechit şi textură neplăcută, iar rulajul excesiv pe drumuri proaste le slăbeşte rezistenţa, ducând la zgomote diverse; fumul de ţigară se îmbibă în izolaţia maşinii şi duce la mirosuri neplăcute
Cele mai multe maşini nu sunt ţinute în garaj, deci soarele afectează din plin plasticele – de aceea este bine ca, măcar o dată pe an, suprafeţele cele mai expuse ale bordului să beneficieze de un tratament polish, în paralel fiind de preferat protejarea de razele solare prin utilizarea unui parasolar când maşina e parcată.
Sistemul electric al unei maşini (”sistemul nervos”) are ca principal dezavantaj identificarea greoaie a adevăratelor probleme. E nevoie de specialişti pentru diagnosticare, de la multitudinea de cabluri (care pot fi întrerupte, corodate sau cu izolaţia compromisă) până la dispozitivele electrice (alternator, electromotor, etc) şi electronice (unitatea centrală de control, diverşii senzori şi alte calculatoare). De reţinut: mai multe gadgeturi, mai multe potenţiale probleme
Şi tapiţeria trebuie curăţată, chiar mai des, pentru a-şi păstra un aspect plăcut cât mai mult timp. Tapiţeria din piele prezintă mai multe dezavantaje decât avantaje: iarna menţine frigul, iar vara se supraîncălzeşte (mai ales dacă e neagră), curăţarea ei e mai costisitoare, iar în timp poate apărea fenomenul inestetic de ”crăpare”.
Sistemul de climatizare, mai ales dacă este automat, poate pune multe bătăi de cap, de la scurgerile de lichid refrigerant până la necesitatea înlocuirii unor subansamble costisitoare. E recomandabilă pornirea aerului condiţionat cel puţin o dată pe lună, cu funcţionarea timp de un minut la fiecare treaptă de putere. De asemenea, verificarea instalaţiei de climatizare e recomandabilă în fiecare an, primăvara
Aerul condiţionat necesită o mentenanţă strictă, altfel, mai ales în cazul climatizării automate, apar reparaţii foarte scumpe. Filtrele trebuie schimbate foarte des, iar conductele şi compresorul verificate amănunţit, mai ales înainte de sezonul cald. Scurgerile de lichid refrigerant (foarte periculos pentru atmosferă dacă e freon) indică o problemă majoră, completarea de lichid nefiind o rezolvare.
E timpul pentru o concluzie finală, PE ULTIMA PAGINĂ