Să înţelegem mai bine FIABILITATEA maşinilor

Autor: Oraan Mărculescu 21 feb. 2014 Dosar & Analize

Hotărâtoare pentru comportamentul rutier al maşinii sunt suspensiile, sistemul de frânare şi sistemul de direcţie. Sau grupul de subsisteme cunoscute mai nou drept ”şasiul maşinii” (deşi, din punct de vedere tehnic, şasiul este cu totul altceva…).

Vorbim de subansamble care sunt afectate în mod direct de calitatea drumurilor, multe dintre componente necesitând verificări şi reglaje dese pentru a evita deteriorarea accentuată şi înlocuirea prematură.

În cazul sistemului de frânare, prima grijă trebuie să fie înlocuirea plăcuţelor de frână, uzura lor afectând drastic distanţa de frânare (frânările puternice duc la uzura mai accentuată). Lichidul de frână e recomandabil să fie înlocuit la maximum 3 ani, când se verifică şi conductele, să nu fie corodate

 

Oprirea în siguranţă a maşinii este asigurată de sistemul de frânare, cele mai multe maşini beneficiind şi de ABS, ai cărui senzori necesită curăţare frecventă. Plăcuţele şi discurile de frână se uzează mai mult la utilizarea în mediul urban.

La fel şi direcţia, rotirea volanului la viteze mici sau pe loc punând mai multă presiune pe caseta de direcţie. Din cauza gropilor, geometria suspensiei se deformează sensibil, dar suficient pentru a simţi bătăi sau voblaj în volan, deci, mai ales în România, merită un control măcar o dată pe an.

Punctul nevralgic al direcţiei maşinii este caseta de direcţie, la care trebuie verificate scurgerile de lichid, mai ales în cazul maşinilor vechi – altfel servodirecţia devine greoaie sau jocul volanului prea mare, deci direcţia imprecisă. Rulajul în general pe drumuri proaste afectează geometria punţii faţă, dar uzează rapid şi bucşele

 

Suspensia nu e responsabilă doar de confort: amortizoarele prea uzate pot duce la efectul de ”ţopăială” al maşinii, deci roţile nu mai au contactul eficient cu solul, iar comportamentul maşinii devine imprevizibil. Atenţie la suspensiile moi: faptul că sunt mai confortabile pe denivelări îi face pe mulţi să nu mai evite gropile, care uzează foarte rapid componentele suspensiei.

Încărcarea excesivă a maşinii, precum şi drumurile proaste duc la oboseala rapidă nu doar a amortizoarelor şi arcurilor, ci şi a elementelor de legătură dintre componentele suspensiei (”bucşăraia”). Intervalele de schimbare a bucşelor variază mult, depinzând în mod direct de calitatea drumurilor, dar nu se recomandă depăşirea a 100.000 km.

Amortizoarele necesită schimbarea când apar semne clare ale scurgerii uleiului, dar la cele cu gaz identificarea uzurii e o chestiune mai subiectivă. Arcurile au teoretic o durată de viaţă aproape dublă. O suspensie tare nu e neapărat mai rezistentă pe denivelări, deoarece şocurile sunt mai mari decât la o suspensie moale

 

E cazul să trecem la partea de caroserie şi jante, PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6 7


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide