Progeniturile ciudate ale lumii auto
Willys CJ 3B (1953) – Mitsubishi Jeep (1954)
În al doilea război mondial, americanii şi japonezii au fost mari rivali, Pearl Harbour sau bombele atomice de la Hiroshima şi Nagasaki fiind exemple elocvente ale ferocităţii confruntării dintre cele două naţiuni. Deci poate părea strigător la cer o colaborare între două companii, una americană şi alta japoneză.
Ei bine, nu are de ce să ne mire, deoarece această colaborare s-a consemnat la aproape un deceniu după terminarea conflagraţiei mondiale. La finalul războiului, americanii au decis să realizeze o versiune civilă a celebrului Willys MB folosit de armată, şi astfel s-a născut seria CJ (Civilian Jeep).
Micul Willys CJ era varianta civilă a maşinii folosită de armată şi botezată de soldaţi Jeep, după personajul Eugene the Jeep, din desenele animate cu Popeye
După fuziunea din 1953, între Willys-Overland şi Kaiser-Fraser, modelul a ajuns la generaţia CJ-3B, iar noua conducere a considerat că e oportun să intre pe piaţa japoneză, unde Toyota BJ şi Nissan 4W60 dominau domeniul vehiculelor ”multi-purpose”. Aşa încât în vara anului 195e a fost demarată producţia micului Jeep în Japonia, în parteneriat cu Mitsubishi Heavy Industries.
Noul model japonez era pur şi simplu o copie a lui Willys CJ-3B, aşa încât primele exemplare nici măcar nu purtau sigla Mitsubishi. Din 1954, însă, maşina a primit un nou motor ”Hurricane” fabricat în Japonia, drept pentru care indicativul lui Mitsubishi Jeep a devenit JH4 (Japanese Hurricane 4-cylinder).
Maşinile de teren Mitsubishi, devenite emblematice printre amatorii de offroad, îşi au originile în acest model copy-paste după CJ-ul americanilor
Practic, strămoşul tuturor maşinilor de teren Mitsubishi ulterioare este acest mic Jeep, care a fost fabricat în acelaşi format, cu mici ajustări, timp de 45 de ani, până în 1998, când, din cauza noilor norme de siguranţă şi poluare, Mitsubishi Jeep a fost retras din producţie. Modelul original american a fost fabricat până în 1968, când a fost înlocuit de CJ-5, care prefigura stilul viitorului Wrangler.