Piaţa auto îşi continuă galopul la început de an
Luna ianurie reprezintă, de obicei, o prerioadă "rece" în ceea ce priveşte cifrele de vânzări raportate de importatori şi dealeri în România. Spectrul i-a determinat, însă, pe români să ia cu asalt showroom-urile la început de an. Posibila perspectivă de a plăti mai mult pentru un automobil nou, din al doilea semestru, a generat o creştere a vânzărilor de 43%, până la 23.369 de unităţi, conform APIA. Cu această valoare, lună recent încheiată poate fi considerată cea mai prolifică lună de debut din istoria industriei auto din România şi contrazice deocamdată previziunile analiştilor, care mizau pe un ritm de creştere mai reţinut.
Vânzările constructorului local Dacia au crescut în această perioadă cu 30% până la 5.862 de unităţi. Producătorul din Mioveni joacă tare şi pe cartea exporturilor, livrând 12.782 de unităţi, cu destinaţie principală statele vecine şi patria adoptivă Franţa. Totuşi,, deţinând în ianuarie 27,3%, faţă de 27,8% cât avea la sfârşitul anului precedent.
DACIA | 5 862 |
SKODA | 1946 |
RENAULT | 1664 |
VOLKSWAGEN | 1417 |
FORD | 1406 |
Schimbări notabile au avut loc şi la nivelul importurilor. Vânzările de automobile străine noi au crescut cu 50%, până la 13.283 unităţi, iar ierarhia constructorilor de import a suferit unele răsturnări de situaţie. Skoda s-a postat, cu cele 1946 unităţi, drept brandul auto cel mai comercilizat, surclasând Renault, marca favorită a românilor în 2007. De asemenea, Skoda Octavia (869 unităţi) este, momentan, cel mai importat model în prima lună a lui 2008. Pe locul secund se clasează Ford Focus cu 748 de unităţi, urmat de fruntaşii anului recent încheiat, Renault Megane şi Renault Clio.
Model | Vânzări Ianuarie 2008 |
DACIA LOGAN | 5862 |
SKODA OCTAVIA | 869 |
FORD FOCUS | 748 |
RENAULT MEGANE | 738 |
RENAULT CLIO | 688 |
Segmentul cel mai ameninţat de eventuala introducere a noii taxei auto, , a raportat creşteri spectaculoase. Hyundai Tucson cel mai vândut model cu valenţe offroad a avut o spectaculoasă creştere a vânzărilor de 440% faţă de luna corespondentă a anului trecut, totalizând 211 unităţi. Practic, în luna recent încheiată, volumul total de 1436 de unităţi atestă faptul că românii şi-au cumpărat de două ori mai multe SUV-uri, decât în ianuarie 2007 (754 unităţi).
Anul 2008 se anunţă unul foarte agitat ca evoluţie a pieţei auto, meciul de tenis practicat între guvernanţi cu taxa auto, putând influenţa vânzările de automobile noi. Introducerea taxei începând cu luna iunie, în forma propusă la începutul anului, ar putea impulsiona vânzările în prima jumătate a anului, după care ar urma o diminuare considerabilă a vânzărilor. Dacă se va ajunge la o pentru automobilele noi, creşterea vânzărilor de automobile noi ar putea fi una susţinută.