Pentru Uniunea Europeană, anul 2013 a fost nu chiar prost, pentru că vorbim de o scădere mică a pieţei auto: cele 11,85 milioane de maşini noi vândute anul trecut reprezintă un regres de 1,7% faţă de 2012, când au fost comercializate puţin peste 12 milioane de autoturisme în cele 26 de ţări ale UE.
Cea mai mare piaţă auto rămâne Germania, cu puţin sub 3 milioane de maşini noi. Din păcate, locomotiva Europei în domeniul auto a terminat 2013 cu -4,2%, ceea ce un semn pentru problemele încă nerezolvate ale pieţei auto generale.
Germania este urmată de Marea Britanie, unde s-au vândut puţin peste 2 milioane de maşini noi, ceea ce înseamnă un senzaţional +10,8% raportat la 2012. Pe al treilea loc se situează Franţa, cu mai puţin de 2 milioane de unităţi şi un minus de 4,2%, în timp ce Italia e pe acelaşi trend descrescător: sub 1,5 milioane de maşini noi şi -7,1% faţă de 2012.
În România s-au comercializat sub 60.000 de maşini noi, cu 13,1% mai puţine decât în 2012, o situaţie mai gravă decât la noi înregistrându-se doar în Olanda, unde scăderea de 17% este considerată un adevărat semnal de alarmă.
În ce priveşte vânzările pe mărci auto, situaţia stă astfel în 2013:
Nemţii domină clasamentul în 2013, Volkswagen rămânând lider incontestabil în faţa rivalilor Ford şi Opel, dar toate cele trei mărci sunt pe minus. Urmează fracezii Renault şi Peugeot, de asemenea cu o scădere a vânzărilor faţă de 2012, Peugeot fiind vizibil mai afectat decât Renault, care, graţie noii imagini de marcă, dă semne de revenire.
Nemţii revin în forţă în a doua jumătate a TOP 10, prin cei trei grei premium Audi, BMW şi Mercedes-Benz, în această ordine. Mercedes-Benz, deşi încă în urma celorlalţi rivali, se laudă cu o creştere nesperată, graţie noilor modele fresh. Cei de la Audi câştigă meciul cu BMW în 2013, dar, dacă luăm în considerare şi Mini, ajungem la concluzia că tot BMW are cele mai bune vânzări în domeniul premium.
Citroen şi Fiat încheie TOP 10 cu vânzări de peste 500.000 de exemplare fiecare, însă francezii înregistrează o scădere mult mai mare decât italienii şi se pune întrebarea dacă în 2014 nu vor fi eliminaţi din TOP 10 de către urmăritori.
Urmăritori extrem de motivaţi şi ambiţioşi: Toyota şi Skoda se îndreaptă vertiginos spre depăşirea cotei de o jumătate de milion de unităţi vândute anual în Europa, cehii terminând 2013 cu o creştere satisfăcătoare, în timp ce japonezii recuperează terenul pierdut în anii precedenţi.
Cea mai mare surpriză, foarte plăcută în special pentru români, o reprezintă Dacia. Cu vânzări de aproape 300.000 de exemplare în 2013 şi cea mai mare creştere procentuală a anului precedent, brandul românesc se pare că a intrat într-o luptă strânsă cu Seat, de asemenea pe un trend crescător, dar şi cu brandul coreean KIA, care şi-a stopat avântul din anii precedenţi.
Tot un rezultat foarte bun la final de 2013 îl are şi Mazda, care înregistrează o revenire aproape spectaculoasă şi reuşeşte să-şi depăşească brandul conaţional Honda. În paralel, Chevrolet e în cădere liberă, ceea ce nu mai contează, din moment ce la anul această marcă va fi retrasă de pe piaţa UE.
La capitolul minusuri importante mai trecem şi Lancia sau Alfa Romeo, dar şi Jeep, restructurarea grupului Fiat-Chrysler având efecte de moment neplăcute. În schimb, britanicii de la Jaguar şi Land Rover îşi continuă expansiunea, Land Rover depăşind cota de 100.000 de exemplare vândute anual în 2013.
În concluzie, piaţa auto rămâne supusă temerilor, iar prognozele analiştilor şi ale celor din industria auto nu văd o stopare a declinului nici în 2015. Ceea ce naşte o întrebare: oare care este cota de avarie sub care putem spune că piaţa auto intră în colaps?