Maşini second hand la 10.000 euro
Conform celor de la revista AutoBild, oferta este foarte variată în ce priveşte maşinile second-hand cu preţuri de până la 10.000 euro, teoretic fiecare găsindu-şi maşina potrivită. Practic, însă, faţă de o maşină nouă, o maşină second hand poate ascunde multe neplăceri.
Cei care vor neapărat un diesel trebuie să ia în cosiderare că motoarele diesel moderne sunt mai complexe şi, prin urmare, mai fragile decât dieselurile vechi. Probleme precum căderea turbocompresorului, arderea garniturii de chiulasă sau defectarea rapidă a debitmetrului de aer conduc la cheltuieli de reparaţii ulterioare foarte mari. Un motor pe benzină este mai acceptabil, mai ales pentru o medie de 20.000 km pe an, fiind mai robust – conform autorului analizei din AutoBild.
În Germania, cel puţin, legislaţia prevede ca dealerii să ofere garanţie pentru maşinile second hand comercializate, lucru care implică nişte cheltuieli suplimentare. Dealerii de maşini second hand au destule „portiţe” pentru a scăpa de aceste impuneri: vânzarea exclusiv către alte firme sau „intermedieri” între firme şi persoane fizice, contractul stipulând că garanţia nu este necesară. Astfel că orice reparaţie cade pe umerii cumpărătorului, dacă acesta nu a aplicat minimele reguli de verificare a automobilului înainte de cumpărare. Aceste situaţii sunt frecvente în condiţiile „superofertelor”, când preţul foarte tentant îl face pe cumpărător să aplice regula „văzut, plăcut, cumpărat”, omiţând termenul „verificat”.
Cumpărătorul unei maşini second hand este atras de raportul foarte bun între preţ şi echipare, astfel că, la 10.000 euro, există suficient de multe maşini foarte bine dotate faţă de un automobil nou. Dacia Logan, spre exemplu, nu are aer condiţionat automat, tempomat sau scaune electrice, faţă de o maşină second hand BMW sau Mercedes. Însă mulţi dintre amatorii de maşini scumpe la preţuri mici nu iau în considerare costurile mari de exploatare sau cheltuielile mari pentru repararea diverselor subsisteme, majoritatea electronice – de exemplu, la modelele de lux imobilizatorul electronic ajunge chiar şi la 1.000 euro, în timp ce remedierea defecţiunilor la climatizarea automată poate ajunge la câteva mii de euro.
Se mai pune problema asigurărilor şi diverselor taxe. Asigurarea CASCO la o maşină second-hand este calculată pe baza unor tabele de devalorizare a maşinii, luând în considerare vechimea, kilometrajul, nivelul de echipare. Poliţa pentru o maşină second hand nu va acoperi niciodată valoarea reală a acesteia, faţă de cazul unei maşini noi. În plus, cu cât o maşină este mai veche, cu atât proprietarul are de plătit impozite şi taxe mai mari – mai ales că problema poluării este din ce în ce mai stringentă.