MAŞINI FIABILE: cum să-ţi prelungeşti viaţa maşinii

Publicat: 02 04. 2014, 09:00

EVITAREA ACCIDENTELOR

Primul pas ţine de modul în care te comporţi ca şofer, utilizarea maşinii influuenţând direct fiabilitatea ei, durata de viaţă a componentelor şi riscul de apariţie a diverselor defecţiuni. E important să devii un şofer mult mai responsabil, dacă nu ai fost până acum: eviţi accidentele.

Fie că e o mică „şifonare“, fie un impact grav, asta înseamnă reparaţii şi bani cheltuiţi. Ok, poate maşina se repară pe RCA sau CASCO. Însă orice defecţiune care implică reparaiţi, mai ales dacă vorbim de remedierea structurii maşinii, aduce destul de repede probleme tehnice ulterioare. Realitatea greu de digerat este că, în România de azi, greu gaseşti mecanici profesionişti şi conştiincioşi, iar maşinile mai noi sunt mai complexe şi depind mai mult de electronică. În general, o maşină reparată devine o sursă stresantă de probleme.

În traficul urban, cuvântul de ordine este precauţia. Pe lângă atenţia la ceilalţi participanţi la trafic, e necesar să anticipezi ce se întâmplă mai departe de maşinile din faţa ta, pentru a evita frânările bruşte care se pot solda cu „proptirea“ maşinii din spate în bara maşinii tale. Deteriorarea componentelor din plastic este mai ieftin şi mai uşor de reparat decât a celor din tablă, care necesită tinichigerie, în timp ce blocurile optice de obicei se schimbă cu totul, fiind scumpe.

Atenţie mare la ceilalţi în orice situaţie, chiar dacă tu ai dreptul să treci. Pe şosea sau autostradă, din cauza vitezelor mari, timpii de reacţie sunt mai mici, deci e mai greu de evitat o situaţie potenţial periculoasă. Din nou, precauţia se impune, mai ales în privinţa celor de pe contrasens, care pot depăşi periculos. Nu trebuie presupus că toţi ceilalţi şoferi acţionează după aceeaşi logică…

Înaintea unui drum lung, asiguraţi-vă că presiunea în pneuri e corectă şi nu supraîncărcaţi maşina (rezultă uzură mare a suspensiei şi a pneurilor). Dacă „bate ceva la roată“ sau „trage volanul“, se impune o vizită în service – de obicei, geometria suspensiei faţă e dereglată, ceea ce accentuează şi caseta de direcţie pe lângă uzura inegală a pneurilor.

Nu e de ajuns sa fii atent pentru a evita accidentele, ci trebuie să te adaptezi şi la condiţiile infrastructurii din România. Ceea ce înseamnă, în primul rând, menajarea maşinii pe drumurile cu denivelări şi gropi. Trecerea cu nonşalanţă peste aceste obstacole („nu mă deranjează, e confortabilă“ sau „e solidă, rezistă“) nu face altceva decât să uzeze mai mult şi, în multe cazuri, drastic nişte componente vitale, cum ar fi amortizoarele şi caseta de direcţie, dar şi etrierii de frână sau geometria suspensiei

Mai adăugăm slăbirea rigidităţii generale a caroseriei mult mai rapid, ceea ce presupune apariţia zgomotelor suspecte (mai ales din direcţia plasticelor montate direct pe părţile metalice), dar şi inadvertenţe în funcţionarea componentelor electrice şi electronice, a căror diagnosticare e dificilă.

Nu trebuie minimizată importanţa lanţului cinematic de la motor la roţi, care funcţionează şi invers: şocurile se transmit de la roţi în componentele transmisiei, afectând de multe ori piesele ambreiajului. Acesta „suferă“ şi de pe urma utilizării necorespunzătoare, mai ales în regim urban, deci trebuie evitată atât patinarea îndelungată a acestuia, cât şi schimbările prea rapide ale treptelor de viteză, care duc la un impact mai dur între plăcile de presiune ale ambreiajului, dar şi la uzura arcului/arcurilor acţionate de pedala de ambreiaj.

După care trebuie luată mult mai în serios adaptarea la condiţiile meteo – VEDEM PE PAGINA URMĂTOARE