MAŞINI FIABILE: cum să-ţi prelungeşti viaţa maşinii

Autor: Adrian Mihălţianu 02 apr. 2014 Dosar & Analize

PROTECŢIA ANTI-EFRACŢIE

Protecţia anti-efracţie a maşinii intră tot la categoria întreţinere. Alarma este un lucru necesar, în primul rând din punct de vedere psihologic asupra spărgătorului. Dar se impune şi un minim de atenţie din partea proprietarului maşinii, care n-ar trebui să le dea motive hoţilor lăsând la vedere lucruri tentante pentru aceştia (GPS, haine, etc). Să înlocuieşti un geam spart sau o încuietoare spartă costă destul de mult.

Echiparea maşinii cu un sistem de alarmă e o minimă garanţie că riscul de a fi victima spărgătorilor scade. Este indicat să cereţi un minim de instrucţiuni din partea specialiştilor, în primul rând cele ţinând de sensibilitatea senzorilor – nu are rost ca alarma să se declanşeze când trece un maidanez pe lângă maşină… E, însă, necesar un senzor împotriva celor care fură roţile, deci să fie sesizată ridicarea maşinii.

Pentru maşinile mai scumpe se impune investiţia într-un sistem antifurt, eventual chiar dotat cu GPS. Maşinile foarte întâlnite pe şosele sunt vizate pentru furtul diverselor accesorii (de exemplu roţi şi oglinzi). Maşinile ieftine şi vechi sunt foarte uşor de spart, deci nu trebuie lăsate lucruri de valoare în maşină, mai ales la vedere.

SPĂLATUL EXTERIOR

Grija faţă de aspectul maşinii contează mult mai mult pentru cel căruia îi va fi vândută maşina. Iar o întreţinere sistematică are rezultate mai bune decât o cosmetizare după ani de neglijenţă. Pentru ca vopseaua să nu se mătuiască prea repede, ar trebui luat în calcul trecerea pe la spălătorie cel puţin o dată pe lună, dar, dacă se circulă mult în mediu cu mult praf sau maşina e ţinută afară şi e „atacată“ de găinaţ de păsări, sunt indicate vizite mai dese (urmele păsărilor conţin substanţe corozive, care atacă vopseaua şi chiar tabla, dacă nu sunt curăţate cât mai repede).

Sunt de preferat spălătoriile normale, nu cele automate, cu perii, care, deşi înseamnă o economie de timp, duc, în general, la mătuirea mai rapidă a luciului vopselei, dar şi la apariţia de mici zgârieturi, în funcţie de cât de vechi sunt periile. Un tratament mai scump (de exemplu, cu ceară) înseamnă şi o protecţie mai bună a vopselei la factorii externi, iar la un interval de circa 2 ani e indicat un tratament de polish.

Iarna, spălarea maşinii e o necesitate, mai ales în partea inferioară, unde se adună mâzgă şi gheaţă, dar şi sarea presărată pe drum, aceasta fiind corozivă. De asemenea, jantele din aliaj presupun atenţie, acumulările de praf şi particule putând să le zgârie rapid. Atenţie la cârpele folosite pentru uscarea maşinii, dacă nu sunt curate şi conţin reziduuri, pot produce zgârieturi. Compartimentul motor nu trebuie spălat cu furtun sub presiune, putând fi afectate iremediabil componentele electronice.

CURĂŢATUL INTERIOR

Şi interiorul trebuie curăţat periodic şi cât mai des, pentru ca plasticele să-şi păstreze aspectul un timp cât mai îndelungat, praful şi variaţiile de temperatură lăsându-şi amprenta rapid în cazul neglijării întreţinerii. Pe plasticele din interior se depune praf, acesta conţinând compuşi chimici diverşi, care atacă în timp plasticele şi duc la deteriorarea aspectului şi chiar crăparea plasticelor.

Podeaua şi tapiţeria pot fi curăţate rapid cu aspiratorul, în timp ce fantele foarte înguste (de exemplu, la displayuri) pot fi curăţate de praf utilizând pompiţe de aer. Plasticele bordului este contraindicat să fi e curăţate cu şerveţele sau cârpe uscate, pentru că astfel particulele de praf devin abrazive şi produc zgârieturi. Pentru tapiţerie trebuie evitată utilizarea unei cantităţi prea mari de apă, care se infi ltrează în materiale şi duce la apariţia mucegaiului. Tapiţeria din piele trebuie curăţată cu produse speciale, altfel textura se uzează prematur, apărând crăpături inestetice.

Pentru păstrarea unui aspect cât mai plăcut al plasticelor bordului, este indicat un tratament de polish măcar o dată pe an. Bordul este influenţat mult de razele solare, deci vara e de preferat utilizarea unui paravan protector. Atenţie la displayuri şi butoanele electronice, nu trebuie exagerat cu lichidele, şampoanele de curăţat conţinând agenţi chimici dăunători pentru circuite, dacă ajung până acolo. Se utilizează cârpe sau bureţi care să nu înmagazineze mult lichid şi nu se apasă tare pe suprafeţele curăţate.

CONSERVAREA MAŞINII

În general iarna, multe maşini rămân imobilizate în parcare din cauza condiţiilor neprielnice. În lipsa unui garaj, e indicată o husă auto, dar care trebuie pusă pe maşină numai după ce s-a curăţat zăpada cât se poate de bine, altfel apa rămasă sub husă poate duce la apariţia ruginii. Dacă maşina trebuie să rămână mult timp (săptămâni sau chiar luni) imobilizată, trebuie decuplată bateria, chiar scoasă din maşină şi depozitată într-un loc propice.

Apoi atenţie la pneuri, să nu fie dezumflate, altfel se deteriorează din cauza greutăţii maşinii. Combustibilul are tendinţa de a se evapora vara, deci se pot produce acumulări de vapori în rezervor şi în conducte – de preferat este golirea rezervorului, după scoaterea combustibilului trebuind introdus un aditiv protector. Iar, în cazul în care maşina rămâne neutilizată mai mult timp (de exemplu, iarna), trebuie luate măsuri pentru conservarea corectă.

Aşadar, maşina necesită multă atenţie şi grijă, ceea ce se traduce în bani. Dar nepăsarea şoferului înseamnă mult mai mulţi bani cheltuiţi. Deci, în final, întreţinerea maşinii e echivalentă cu o economie pe termen mediu, ba chiar un câştig la revânzare.

Pagini: 1 2 3 4 5 6


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide