COMBUSTIBILII
O calitate foarte bună a carburantului asigură o ardere mai eficientă, deci o uzură mai redusă a motorului. Însă, în condiţiile unui buget restrictiv, cei mai mulţi preferă combustibilul mai ieftin, unii apelând chiar la carburanţi de o calitate foarte proastă (în general, cu multă apă). Ceea ce presupune ruginirea rezervorului şi a conductelor, probleme în sistemul de injecţie şi afectarea funcţionării motorului. La care mai adăugăm utilizarea deficitară a maşinii din cauza folclorului eronat pentru consumul cât mai scăzut, care poate implica mai târziu reparaţii mult mai costisitoare decât economia făcută la pompă…
Cu cât turaţia este mai mare şi mai apropiată de zona roşie, cu atât uzura componentelor motorului creşte exponenţial, deci este de preferat ca maşina să fie utilizată cât mai puţin posibil la turaţii exagerate, apropiate de turaţia de putere maximă. De asemenea, apăsarea lină a pedalei de acceleraţie asigură o uzură mai redusă atât a propulsorului, cât şi a transmisiei, precum şi evitarea pierderilor inutile de combustibil faţă de situaţia când se apasă brusc acceleraţia – deci un stil mai calm înseamnă şi un consum mai redus.
Turaţia foarte mare, peste limita celei de cuplu maxim, înseamnă şi un consum prea ridicat. La drum lung, consumul optim se obţine menţinând o viteză de croazieră în zona turaţiei de cuplu maxim (la motoarele diesel poate fi aproximativ la jumătate între cea de cuplu maxim şi cea de turaţie maximă). La încetinire, folosirea frânei de motor e de preferat „punctului mort“: prin frâna de motor, motorul nu mai injectează combustibil (la „punctul mort“, motorul funcţionează la ralanti, deci consumă degeaba), iar siguranţa este crescută, mai ales în coborâre, deoarece nu trebuie să te bazezi doar pe frâne, maşina fiind încetinită efi cient de frâna de motor.
În oraş, primele trepte de viteză fiind în general mai scurte, presupun şi un consum mai ridicat, mai ales într-un stil nervos. Decelerarea din timp înaintea unui semafor sau a unei intersecţii folosind frâna de motor înseamnă un consum mai mic. Dacă sunt situaţii în care se stă mult în trafic, se poate opri motorul pentru a evita consumul degeaba. Motorul consumă mai mult când e rece, deci, dimineaţa, după pornire se impune menajarea acceleraţiei.
Folosirea unui carburant mai bun calitativ, dar mai scump, asigură o ardere mai bună în cilindri, deci o reducere uşoară a consumului dublată de un nivel ridicat al performanţelor faţă de utilizarea unui carburant inferior. Benzina sau motorina ieftine conţin multă apă şi destule impurităţi, care afectează rapid rezervorul şi conductele până la motor – ceea ce înseamnă eroziune şi chiar crăpături. Şi pompa de combustibil poate cădea victimă calităţii proaste a carburantului.
Pneurile umflate necorespunzător duc la creşterea consumului. Folosirea aerului condiţionat presupune o sarcină suplimentară pentru motor, deci un consum mai mare. La drum lung, mai ales pe autostradă, e indicată folosirea pilotului automat (cruise control), calculatorul ajustând mai eficient furnizarea de combustibil motorului.
Motoarele pe benzină
Motoarele aspirate pe benzină au cuplul motor maxim obţinut la turaţii mai mari, deci mersul subturat şi, mai ales, reprizele când turaţia este prea mică sunt de evitat: în cilindri nu sunt condiţiile optime de presiune şi temperatură, iar arderea este defi citară, deci se produc mai multe reziduuri, care afectează rapid integritatea cilindrilor şi pistoanelor.
La motoarele pe benzină cu turbo, cuplul motor se obţine la turaţii mai reduse, dar mersul subturat afectează şi turbocompresorul, deoarece pompa de ulei nu are suficientă presiune pentru ungere, iar turbina funcţionează la turaţii foarte mari, ceea ce înseamnă uzură accentuată. Este important de ştiut care este turaţia de cuplu maxim – schimbarea treptelor de viteză trebuie făcută în intervalul din jurul acelei valori.
Motoarele diesel
La fel ca la motoarele turbo pe benzină, şi la motoarele turbodiesel este contraindicat mersul subturat, care presupune şi suprasolicitarea componentelor din motor, din cauza vibraţiilor şi şocurilor mult mai mari decât într-un motor diesel. La pornire, trebuie aşteptat ca bujia incandescentă să ajungă la temperatura optimă pentru aprinderea combustibilului, altfel în timp uzura motorului devine prea mare.
Nu doar modul în care se conduce maşina contează, ci şi manipularea diverselor sisteme din interior – VEDEM PE PAGINA URMĂTOARE