Încet-încet, cam toţi producătorii ne arată maşini electrice,
măcar la nivel de concept. Accentul rămâne pe propulsia hibridă,
dar nici motorizările convenţionale nu se fac de râs când vine
vorba de emisii scăzute de CO2. Iată un TOP 10
ale celor mai importante maşini ecologice prezentate în premieră
mondială la Salonul Auto Geneva
2011:
Locul 1:
Rolls Royce 102EX
Dacă până şi cea mai luxoasă marcă din lume a ajuns să propună o
maşină electrică, e clar că acesta e viitorul, nu? Rolls Royce 102
EX este, de fapt, un prototip de maşină de lux electrică fără un
viitor cert, oficialii aşteptând feedback din partea publicului şi
clienţilor pentru a lua o decizie privind viabilitatea unui Phantom
electric. Inginerii anunţă o autonomie maximă de 200 km pentru
limuzina de lux electrică RR 102EX.
Locul 2:
BMW ActiveE
Este primul BMW electric de serie, chiar dacă vorbim de o serie
redusă, iar maşinile vor fi, practic, nişte cobai testaţi de un
public bine ales de către bavarezi. Prin modelul ActiveE, inginerii
testează în condiţii reale o mare parte din tehnologia care va
echipa noile maşini electrice i3 şi i8. Pentru moment, autonomia
lui BMW ActiveE este anunţată ca fiind de 160 km, dar în viitor ni
se promite o creştere a acestei valori.
Locul 3:
Toyota iQ EV
La Geneva 2011, această maşină electrică de oraş a fost
prezentată sub formă de concept, deşi e destul de clar că modelul
de serie va fi 95% identic. Dezvoltat în colaborare cu Tesla,
Toyota iQ EV este al doilea model cu propulsie strict electrică pe
care japonezii îl prezintă publicului, momentan pachetul tehnic
anunţând o autonomie de circa 100 km.
Locul 4:
Volvo V60 diesel plug-in hybrid
Suedezii se mişcă repede, iar la Geneva 2011 aproape că au uimit
asistenţa prin noua versiune diesel-hibrid plug-in, dezvoltată pe
baza lui Volvo V60. Maşina este capabilă de un consum mediu de
motorină de doar 1,9 litri/100 km, iar emisiile CO2 se cifrează la
doar 49 g/km, dar există şi un mod de funcţionare în regim strict
electric, autonomia maximă fiind de 50 km.
Locul 5:
KIA Rio ISG
Proaspătul model de clasă compactă al coreenilor este fidel
motorizărilor clasice, deocamdată, dar, graţie tehnologiei ISG, Rio
devine o maşină foarte economică, nivelul minim al emisiilor de CO2
cifrându-se la 85 g/km, iar consumul minim fiind de 3,2 litri/100
km. Aşa încât coreenii reuşesc să ţină piept relativei crize a
combustibilului care a început.
Locul 6:
Range Rover e
Cel mai „verde” model Land Rover este această versiune Range
Rover e, care, deşi pare greu de crezut, are emisii de CO2 de numai
89 g/km. Acest lucru este posibil datorită sistemului hibrid
plug-in, care combină un motor V6 diesel de 3,0 litri cu un motor
electric, existând posibilitatea de rulare în regim strict
electric, pe o distanţă maximă de 32 km. Însă autonomia maximă a
maşinii ajunge până la 1.100 km, dacă se utilizează şi motorul
diesel.
Locul 7:
Nissan Micra DIG-S
Japonezii oferă o motorizare nouă pentru citadina lor, care
combină cilindreea redusă cu un compresor mecanic şi cu injecţia
directă, astfel rezultând atât valori bune pentru putere şi cuplu,
dar mai ales un nivel scăzut al emisiilor de CO2: doar
95 g/km.
Locul 8:
Toyota Prius+
Corespondentul european al lui Prius V primeşte un mic „+” la
indicativ, dar şi două locuri suplimentare, faţă de omologul său
american. Are aceeaşi propulsie hibridă ca şi un Prius normal, dar,
fiind mai mare, consumul creşte cu 20%, prin urmare emisiile CO2 se
cifrează în jurul valorii de 106 g/km.
Locul 9:
Mini Cooper SD
Mini primeşte un nou motor diesel, cu un foarte bun raport între
performanţe şi consum. Astfel, vorbim de un diesel common-rail de
2,0 litri şi 143 CP, dar care are emisii CO2 de numai
114 g/km, o valoare foarte bună pentru un diesel de asemenea
cilindree şi putere.
Locul 10:
Porsche Panamera S Hybrid
Pentru maşinile de lux, versiunile de propulsie hibridă nu sunt
cu mult mai scumpe, dar nivelul de poluare este mult mai scăzut: o
demonstrează versiunea hibridă Porsche Panamera S Hybrid, care are
emisii CO2 de 159 g/km, faţă de 265 g/km versiunea cu
motor convenţional.