Conform acestui “principiu”, orice agent aflat la volanul unui Logan cu girofar poate distruge orice mit pe patru roţi. Este inutil să vă spun că nici măcar un Subaru Impreza WRX Sti sau un Ferrari F430 nu are şanse să scape de un Logan de poliţie pe Pîrîul Rece. Un 1.4 MPI, cu schimbat la peste 7.000 rpm, cu frînare în scurt şi cu transfer de mase plus o retrogradare… nu cred că mai are rost să continuu secvenţa cinematică, supremaţia Loganului şi a agentului de poliţie român fiind evidente.
În altă ordine de idei, Luc Besson a greşit enorm cînd a ales Franţa pentru a turna seria Taxi. Dacă venea la noi imediat după ce Poliţia Română a descălecat din Renault 19 Chamade şi VW Vento în Logan, avea un platou de filmare care se numea România. Trebuia doar să “planteze” aleatoriu câteva camere de filmat prin intersecţiile din Bucureşti, căci cadre în care maşinile de poliţie erau implicate în “carnagii” existau din belşug, ba chiar se putea face o selecţie a acestora. Nu era nevoie nici de figuranţi, pentru că feţele marii majorităţi a domnilor de la Poliţia Rutieră sînt de un pitoresc ieşit din comun, iar chipiul dat pe spate face parte din antrenamentul de calificare profesională. De ce atîta răutate? Nu ştiu, poate e cîştigată în urma experienţei din trafic.
Un lucru este totuşi lăudabil: anume că se încurajează economia naţională, chiar şi prin micile coliziuni din trafic. Dar să renunţăm la ochelarii de cal şi să privim la ce se întîmplă prin “curţile” secţiilor de poliţie din alte ţări.
Poliţia britanică ar putea foarte uşor să organizeze un salon auto captivant doar cu bolizii din dotare. Nu cred că s-ar simţi ofensat cineva dacă ar vedea în cadrul unei astfel de manifestări un Lamborghini Murcielago LP 640, Ferrari 612 Scaglietti sau o piesă de colecţie, Honda NSX . Cu astfel de bolizi în dotare, britanicii cred că şi-au cîştigat respectful “liniuţarilor” din regat. Piesa de rezistenţă este un monopost Renault de Formula 1 care poartă cu mîndrie însemnele poliţiei britanice. Conform celor declarate de insulari, singurele probleme legate de acest agregat ar fi faptul că unii membri ai departamentului nu încap la volan, că nu există loc pentru depozitarea unor conuri de semnalizare, că zgomotul ar putea să-i deranjeze pe unii locatari la anumite ore din noapte şI că nu poate fi respectată regula cu opritul motorului în staţii pentru realimentare, deoarece repornirea ar presupune prezenţa unui întreg detaşament de ingineri şi a aparaturii de rigoare.
Dintr-un anumit punct de vedere, poliţiştii britanici sînt optimişti cînd vine vorba despre monopostul lor. Au scos din calcul SUV-urile care circulă după principiul “Dimensiunea certifică prioritatea”, ca şi bordurile, găurile din carosabil ori şinele de tramvai… Şi ce te faci dacă urmăritul este un fan off-road? Scurtul periplu prin garajul britanicilor mai scoate la iveală şi un smart fortwo, un Lexus GS hibrid, cîte un Subaru Impreza din loc în loc şi o Honda CBR 600 RR.
Următorii pe listă sînt germanii, care, pe alocuri, au şi ei cu ce se lăuda. Colaborarea lor cu BMW şi Porsche este de notorietate, BMW M3 fiind o maşină populară în dotarea poliţiei germane. Că mai găseşti câte un Porsche TechArt pe la secţiile care supraveghează traficul pe Autobahn este un fapt firesc cînd ai secţiuni fără limită de viteză. Viteza maximă a poliţiei germane pare a fi de 365,7 km/h, asta dacă acceptă proiectul Brabus Rocket Polizei – un Mercedes CLS echipat cu propulsorul biturbo SV12 S ce dezvoltă 730 CP şi 1.320 Nm. Viteza maximă s-ar putea să fie, totuşi, ceva mai mică, pentru că girofarul mai compromite din aerodinamica maşinii. În rest, destul de trişti germanii: cu un parc de Opel şi VW, ei se scufundă în anonimatul omului cu venituri medii din Germania.
Pentru stil şi eleganţă, olandezii merită primul loc cu al lor Spyker C8. Te laşi prins de poliţie pentru onoarea de a fi dus la secţie cu bolidul respectiv.
Nici carabinierii nu se pot plînge: au înmatriculat acum o flotă nouă de Alfa 159. Iar pentru vitezişti au încorportat şi un Lamborghini Gallardo. La un moment dat, şi meseria de poliţist la circulaţie devine interesantă. Să patrulezi într-un Spyker sau Gallardo e grozav, nu-i aşa? Documentarea pentru acest material ne-a dus pînă în Japonia.
Am descoperit cu surprindere că niponii cu chipiu îi urmăresc pe vitezişti cu un Nissan Skyline GTR. Pentru a înţelege de ce, pe la unii, unde-i lege nu-i tocmeală, vă prezentăm şi centrul de monitorizare a traficului din Tokyo. Imaginaţi-vă cîte beculeţe de alarmă s-ar aprinde în acest centru dacă un poliţist din Japonia ar lua şpagă. Mai navigăm puţin pe mapamond şi ne oprim în America, unde descoperim cel mai pestriţ parc auto de poliţie imaginabil.
Conform regulamentului, toată lumea ar trebui să se afle în “dilulă” cu Dodge Charger sau Magnum, dar nu este chiar aşa. În funcţie de ţinut şi de buget, fiecare şerif îşi alege “partenerul” potrivit. Să nu vă mire, dacă ajungeţi în SUA, că sînteţi tras pe dreapta de un PT Cruiser, VW Beetle, Jaguar XKR, Ford Mustang, Dodge Viper, Chevrolet Corvette, Porsche Boxter, Cadillac CTS-V, Honda GoldWing sau Suzuki Hayabusa. O raritate poate fi considerată motocicleta creată pentru poliţie de Arlen Ness.
Pe tărîmul lui Mad Max, poliţiştii utilizează Holden Commodore şi Monaro, iar cel al petroliştilor arabi este patrulat în Holden (Chevrolet) Caprice şi mai nou în Lamborghini Gallardo. Finalul acestui articol l-am rezervat unei lumi mai bune, în care Poliţia Română pleacă în “dilulă” pe străzile ţării cu Porsche. Proiectul virtual a fost realizat de Bogdan Urdea, Top Art Automotive Design. Urdea ar merita un “Green Card” pentru eventualele mici abateri din trafic, pentru că, timp de o lună, a muncit la un proiect care, chiar dacă este virtual, te face să zîmbeşti cînd te gîndeşti la Poliţia Română.