Skoda Octavia II (2004-2013)
Bazată din punct de vedere tehnic pe platforma lui VW Golf 5/6, cea de-a doua generaţie Skoda Octavia este, mai ales în versiunea Combi, o propunere foarte serioasă pentru familiştii care vor foarte mult spaţiu şi foarte puţine bătăi de cap. Faceliftul din 2009 a adus modificări mai mult estetice decât tehnice, versiunea pre-facelift rămânând o perioadă în fabricaţie ca şi Octavia Classic.
Skoda Octavia 2 a devenit aproape un sinonim pentru maşina de familie foarte încăpătoare şi bine finisată
VERSIUNI ŞI MOTORIZĂRI
Încă de la prima generaţie, Octavia a fost propusă ca berlină cu un hayon generos, respectiv ca şi combi extrem de spaţios. Majoritatea clienţilor preferă cea de-a doua variantă de caroserie, care dovedeşte un caracter util exemplar, portbagajul variind între 580 şi 1.620 de litri, aproape de nivelul unui van compact.
Evident, motorizarea cea mai potrivită este TDI-ul de 1,9 litri şi 105 CP. Benzinarul de 1,6 litri, deşi mai accesibil, se dovedeşte de multe ori insuficient
Datorită relaţiei de rudenie cu VW Golf, motorizările şi transmisiile sunt preluate de la cunoscuta compactă germană (cu tot cu probleme…). Paleta, însă, nu e largă: pe benzină avem un 1,6 litri de 102 CP (sau 116 CP la 1.6 FSI) şi un 2.0 litri de 150 CP, iar în domeniul diesel un 1.9 TDI de 105 CP şi un 2.0 TDI de 140 CP.
Există şi cutii automate (Tiptronic pentru motoarele pe benzină, respectiv DSG pentru cele diesel), ba chiar şi tracţiunea integrală pentru 2.0 FSI şi 1.9 TDI. Însă, în aceste cazuri, preţurile depăşesc limita impusă sau maşinile afişează un rulaj excesiv. Cea mai populară variantă pe piaţa second hand este Octavia Combi 1.9 TDI, cu niveluri medii de echipare.
PROBLEME UZUALE
Una dintre riscurile majore ale motorizării 2.0 TDI ţine de defectarea volantei, plus diverse probleme mai mici sau mai mari ale injectoarelor şi unităţii electronice centrale. Totuşi, la versiunile facelift (după 2009) aceste probleme sunt extrem de rare. În rest, la toate motoarele diesel trebuie verificat istoricul schimbării distribuţiei, în special în cazul rulajului de peste 250.000 km.
Probleme nu prea apar, decât dacă Octavia a fost confundată cu un cărăuş bun pentru şantier…
O altă problemă întâlnită la Octavia II ţine de uzura excesivă a ambreiajului, în special la modelele care au cărat mult (atenţie la maşinile dotate cu cârlig de remorcare). De asemenea, suspensia poate prezenta urme excesive de uzură din cauza încărcării maşinii la limită, deci atenţie la bucşe îndeosebi.
Motorul 1.9 TDI se dovedeşte un compromis foarte bun pentru necesităţile unei familii normale. Atenţie la motorizarea pe benzină de 1,6 litri, lipsa de cuplu duce rapid la impresia de maşină submotorizată pe autostradă sau la drumurile cu multe rampe, când maşina este plină. De verificat în principal chiulasa şi pompa de apă, deşi eventualele probleme sunt foarte rare.
PREŢURI ŞI RULAJ
Deoarece e o maşină bine cotată din punct de vedere al utilităţii şi fiabilităţii, Skoda Octavia II are preţuri măricele ca maşină second hand. E aproape imposibil să găsiţi un model facelift la doar 5.000 de euro, dar şi mai important este să acordaţi atenţie detaliilor: dacă lângă ”Octavia” apare şi termenul ”Tour”, este vorba despre prima generaţie Octavia. Deci să nu vă înşelaţi la cumpărare.
Nu prea are rost să visaţi la un model Octavia 2 facelift până în 5.000 de euro – maşina nu e chiar accesibilă ca second hand, decât în cazul rulajelor mari
Versiunile cu motorizarea pe benzină de 1,6 litri au, pentru un rulaj de circa 150.000 km, un preţ de pornire de cel puţin 4.000 de euro. Motorizarea de 2,0 litri vine, de obicei, cu dotări mai multe, dar presupune şi un consum mai mare, precum şi un rulaj mai mare dacă vreţi să vă încadraţi în limita celor 5.000 de euro.
Versiunea diesel 1.9 TDI poate fi găsită şi la mai puţin de 4.000 de euro, însă cu rulaje foarte mari, în general chiar peste 300.000 km. În zona a 5.000 de euro, rulajul este ceva mai redus, dar o maşină în condiţii bune cu mai puţin de 200.000 km la bord e greu de găsit la acest preţ. Foarte puţine sunt exemplarele 2.0 TDI care pot fi cumpărate cu maximum 5.000 de euro – de verificat dacă s-au făcut intervenţii la motor.