Nissan X-Trail (2001-2007)
Mulţi familişti visează la avantajele ţinând de capacităţi de trecere şi siguranţă superioară pe care le oferă un SUV. Iar prima generaţie Nissan X-Trail se dovedeşte una dintre cele mai bune propuneri de maşini de familie accesibile şi fiabile.
Tocmai pentru că nu are pretenţii de design extravagant, X-Trail i-a convins pe cei fără pretenţii, care au descoperit un tovarăş de drum polivalent şi foarte fiabil
VERSIUNI ŞI MOTORIZĂRI
Primul Nissan X-Trail a fost gândit foarte pragmatic: caroseria colţuroasă nu lăsa loc extravaganţelor estetice, deoarece ascundea un univers interior foarte pragmatic, care oferea mult spaţiu pentru 5 pasageri şi bagajele lor, dar şi multe spaţii de depozitare judicios aranjate. În plus, calitatea mai mult decât acceptabilă a plasticelor făcea habitaclul suficient de plăcut la drumurile lungi.
E dificil să-ţi dai seama de faceliftul de la finalul lui 2004: un bun indiciu este plasarea comutatorului pentru sistemul 4×4 în dreapta volanului, pe bord
Gama de motorizări dinaintea faceliftului a fost destul de săracă: un motor pe benzină de 2,0 litri şi 140 CP, disponibil şi cu o cutie automată, alături de care era oferit şi un diesel de 2,2 litri şi 114 CP. Motorul pe benzină de 2,5 litri şi 165 CP nu e recomandabil, fiind mult prea gurmand şi necesitând taxe şi impozite mari.
De-abia din 2004, X-Trail a primit un diesel de origine Renault: un 2.2 dCi de 136 CP, considerat optim din punct de vedere al consmului şi performanţelor. Cilindreea de peste doi litri e dezavantajat doar la capitolul impozite şi taxe, în rest consumul bun şi fiabilitatea exemplară contrabalansând minusurile cu succes.
PROBLEME UZUALE
Dieselul oferit iniţial suferă de lipsa de putere şi de cuplu, fiind posibil să apară şi probleme de distribuţie (modelul a suferit o chemare în service din acest motiv). În schimb, dieselul de 136 CP este cotat ca printre cele mai puţin problematice dieseluri, mai ales pentru un SUV. Motorul pe benzină se dovedeşte şi el lipsit de probleme majore, doar consumul fiind un dezavantaj.
Cel mai indicat este dieselul de origine Renault: 2.2 dCi şi 136 CP. Nu e foarte accesibil, dar merită prin prisma consumului redus şi a fiabilităţii mari
X-Trail nu este ocolit de alte probleme tehnice, dar, faţă de alte SUV-uri, japonezii au mult mai puţine motive de îngrijorare. Pentru că SUV-ul Nissan se pretează foarte bine şi la offroad mic spre mediu, trebuie verificate articulaţiile punţilor, mai ales dacă s-a exagerat cu utilizarea în afara asfaltului.
De asemenea, la modelele peste 100.000 km este necesară verificarea uzurii sistemului de frânare şi integritatea barelor stabilizatoare. Nici problemele de electrică şi electronică nu ocolesc X-Trailul, dar riscurile sunt mai mari la modelele dinainte de 2004. În general, însă, X-Trail se dovedeşte o maşină robustă, iar sistemul 4×4 este ocolit de probleme tehnice majore, chiar şi în condiţiile în care s-a exagerat cu utilizarea.
PREŢURI ŞI RULAJ
Modelele X-Trail din primii ani de fabricaţie prezintă, de obicei, un rulaj foarte mare, de peste 250.000 km – de înţeles, din moment ce au fost folosite preponderent ca maşini de weekend sau de concedii lungi. Preţurile pornesc din jurul a 2.500 euro, dar se impune atenţie sporită la verificarea modelelor vechi şi foarte rulate, mai ales a versiunilor diesel.
Cu 5.000 de euro se poate găsi o versiune diesel cu kilometraj rezonabil. La jumătate de preţ se găseşte versiunea pe benzină, dar cu rulaj mare şi riscuri crescute de probleme
Modelele pe benzină subt 200.000 km pornesc de la circa 3.000 de euro, iar exemplarele cu mai puţin de 150.000 km de regulă depăşesc 4.000 de euro. Cu 5.000 de euro nu e greu de găsit un model facelift (după 2004-2005), cu un rulaj acceptabil.
Dieselul dCi de 136 CP este cel mai căutat, aşa încât modele cu circa 200.000 km la bord au preţuri de pornire de 4.000 de euro. Cu 5.000 de euro e greu de găsit un exemplar cu mai puţin de 150.000 km.