În principiu, datorită unor preţuri destul de mari, acest
segment rămâne o alternativă mai bună pentru cei care vor să
combine spaţiul pentru familie cu nevoile de transport specifice
micilor afaceri, tracţiunea integrală însemnând un nivel de
siguranţă crescut şi capacităţi mai bune de transport.
Doar Mercedes reprezintă o propunere strict familistă, înlocuind
caracterul utilitar cu un stil premium – practic, Mercedes Clasa R
nu are un rival direct la această oră (asta dacă nu luăm în
considerare ML sau GL).
În următorul episod trecem în revistă maşinile
4×4 din domeniul sport: coupe-uri şi
cabriolete.
VEZI TOT DOSARUL PROMOTOR.RO MAŞINI 4×4
2010
În general, maşinile 4×4 de tip break sunt, evident, derivate
din modelele hatchback sau sedan din
episodul anterior.
În România, oferta de breakuri 4×4 derivate din modele
de clasă compactă este mult mai redusă, constând din doar
trei modele: Skoda Octavia Combi 4×4, Volkswagen Golf Variant
4MOTION şi Volvo V50 AWD (versiunea break a lui Volvo S40).
În mod interesant,
nu Octavia Combi 4×4 este cel mai ieftin break, ci vărul Volkswagen Golf Variant,
versiunea cu tracţiune integrală 4MOTION fiind cuplată cu noul
motor diesel 1.6 TDI, de 105 CP, pentru un preţ de pornire
de circa 19.000 euro. Aşadar, imagine puternică, spaţiu
mare, siguranţă crescută şi consum redus.
Skoda Octavia Combi 4×4, cu aceeaşi motorizare, costă cu 1.000
euro mai mult, însă modelul ceh oferă nu mai puţin de 4
versiuni, din care trei diesel. Cei care vor, pe lângă
spaţiu şi siguranţa 4×4, şi performanţe, pot opta pentru Volvo V50
T5 AWD, care însă are un preţ de pornire de la 30.000 euro.
În ce priveşte breakurile de clasă medie, oferta este
foarte bogată, amatorii putând alege dintre 10 modele,
care totalizează 31 de versiuni de motorizare.
La fel ca în cazul
variantelor sedan, cele mai ieftine modele sunt Passat şi
Superb, cel mai ieftin break 4×4 cu motor diesel fiind
Passat Variant 2.0 TDI, cu un preţ de pornire
sub 25.000 euro. Însă majoritatea modelelor au preţuri de pornire
de peste 30-35.000 euro, deoarece vorbim în principal de modele din
categoria premium.
Cel mai puternic break 4×4 de clasă medie care poate fi cumpărat
în România este tot din grupul VAG: Audi S4 Avant, de 333 CP şi cu un preţ de
pornire de peste 55.000 euro. Cel mai accesibil break
sportiv 4×4, însă, se dovedeşte a fi noul Opel Insignia Sports Tourer OPC, cu 325 CP şi
un preţ de pornire de 39.000 euro, deci cu 15.000 euro mai
ieftin.
Totuşi, rămâne de remarcat faptul că 7 din cei 10
producători din acest segment oferă modele 4×4 cu motoare diesel,
cu preţuri medii de 40.000 euro. În general, aceste modele
se dovedesc un pachet foarte reuşit, cu un bun raport
preţ/echipamente, la care se adaugă caracterul practic superior
berlinelor din care derivă.
În clasa mare, doar triada germană premium Audi – BMW –
Mercedes îşi permite să ofere pe piaţă breakuri cu
tracţiune integrală, Audi detaşându-se din nou, atât prin paleta
cea mai largă de motorizări, cât şi prin oferirea a două variante
sportive, de peste 400 CP.
În general, preţurile
medii se învârt în jurul valorii de 55-60.000 euro, o sumă
care îi face pe cei mai mulţi clienţi să se orienteze spre SUV-uri,
diferenţele în bani nefiind o piedică aşa de mare la acest nivel de
preţuri.
De exemplu, versiunile diesel de bază Audi A6 Avant 2.7 TDI
quattro (190 CP) sau BMW 525d xDrive (197 CP) au preţuri de pornire
în jurul a 50.000 euro, eventualii clienţi putând fi tentaţi, mai
degrabă, de Audi Q5, respectiv BMW X3. Acelaşi lucru este
valabil şi în cazul modelelor cu motoare pe benzină mari, SUV-urile
de lux conferind mult mai multă prestanţă.
Pagina 2: monovolume şi vanuri 4×4
VEZI TOT DOSARUL PROMOTOR.RO MAŞINI 4×4
2010