Mașină electrică la 5.000 de euro: merită banii?
Trăim în vremuri în care mobilitatea electrică prinde teren, iar mașinile care consumă benzină sau motorină au devenit nedorite în marile orașe. Puțini își permit o mașină electrică nouă, dar piața second-hand nu duce lipsă de oferte pentru toate buzunarele. Merită banii o mașină electrică la 5.000 de euro?
Când spui mașină electrică cei mai mulți se gândesc automat la Tesla și modelelor relativ scumpe, pe care puțini și le pot permite. Modelele Tesla sunt greu de cumpărat în România, dar producătorii consacrați deja vând mașini electrice foarte atractive. Acestea nu sunt cu mult mai accesibile, din păcate. Chiar și în condițiile foarte generoase ale programului Rabla Plus, prețul unui automobile electric nou se apropie rapid de bariera psihologică de 20.000 de euro.
Totuși, pe piața second-hand, situația este cu totul alta, numeroase modele de mașini electrice putând fi cumpărate la prețuri sub 10.000 de euro. Printre cele mai accesibile, în afara cvadriciclurilor electrice – așa cum este Renault Twizy, se numără și Mitsubishi i-MiEV, unul dintre primele modele electrice de serie, disponibile pe piață încă din 2009.
Cu un motor de 47 kW (63 CP) și o baterie de 16 kWh (modestă după standardele actuale) Mitsubishi i-MiEV promitea o autonomie de cirac 100 km, considerată suficientă pentru un parcurs urban pentru majoritatea utilizatorilor.
Exemplare rulate de Mitsubishi i-MiEV (sau frații săi identici Peugeot iOn și Citroën C-Zero) pot fi găsiți pe site-urile de anunțuri la prețuri care pornesc de la mai puțin de 5.000 de euro. Vorbim de exemplare în stare bună de funcționare, fără daune majore în istoric și cu un kilometraj rezonabil.
Merită să dai banii pe o mașină electrică la 5.000 de euro?
După cum se poate vedea din imagini, exemplarul scos la vânzare pe mobile.de la un preț de 4.790 de euro se prezintă într-o stare neașteptat de bună, aproape fără urme de utilizare. Potrivit anunțului, mașina din 2011 are 85.500 de kilometri și totul funcționează perfect la bord.
Cei care doresc să facă pasul la o mașină electrică trebuie să aibă în vedere că din autonomia prefigurată de circa 100 de kilometri (în traficul real) timpul și uzura bateriei au tăiat poate mai bine de jumătate, ceea ce înseamnă că, după 9 ani, acest Mitsubishi i-MiEV ar putea să nu mai poată parcurge o distanță mai mare de 50 km cu un plin de baterie.
Desigur, un plin de baterie nu este la fel de simplu ca în cazul unui model modern, care se poate încărca la80% în jumătate de oră. În cazul lui i-MiEV, încărcarea bateriei de numai 16 kWh (sau chiar mai puțin din cauza uzurii) durează până la 8 ore în cazul unei prize casnice obișnuite sau patru ore de la una de 20 de amperi. Din fericire, i-MiEV dispune și de un conector CHAdeMO care permite încărcarea rapidă la stații de curent continuu cu capacitatea de până la 62,5 kW.
Sigur, nu este o mașină potrivită pentru un soldat al șoselelor, și nici pentru cineva care face mai mult de 50 km pe zi, dar pentru cei mai mulți care se deplasează rezonabil de puțin în oraș și au acces la o priză de încărcare ar putea fi alegerea ideală.
Dacă merită sau nu să dai banii pe o mașină electrică de 5.000 de euro depinde în ultimă instanță de nevoile de mobilitate, de disponibilitatea unei prize de încărcare și de bugetul avut la dispoziție. În opinia noastră, 5.000 de euro este preț competitiv pentru o mașină aflată în stare bună care permite rularea cu emisii zero în oraș, la costuri de deplasare neglijabile.