Land Rover Discovery a împlinit 25 de ani. Iată povestea sa

Autor: Iulian Dnistran 31 oct. 2014 Dosar & Analize

Când eram un puşti, mai prindeam din când în când la televizor secvenţe din minunata competiţie Camel Trophy. Pe vremea aceea, nu prea înţelegeam care-i treaba cu off-roadul (urma să descopăr această pasiune ceva mai târziu), dar ştiam un lucru: maşinile acelea pe care le vedeam la televizor păreau a fi de neoprit.

Dacă nu ai mai auzit niciodată de Camel Trophy, ai mai jos un videoclip de o oră şi jumătate cu cele mai bune momente ale competiţiei. Şi, aşa cum o să vezi, toate maşinile sunt Land Rovere. Mai exact, Discovery-uri din prima generaţie care se descurcă exemplar în lupta lor cu natura.

Primul Discovery a luat fiinţă în 1989 şi a avut la bază şasiul primei generaţii de Range Rover, o grămadă de piese adunate de la grupul Rover (proprietarul Land Rover de atunci) şi o caroserie cu trei uşi. Şi, ghici ce, acest amalgam de piese a funcţionat. De fapt, la scurt timp după ce a fost prezentat publicului, a câştigat premiul britanic de design.

Încă de la început, Discovery-ul a fost gândit ca un model extrem de capabil în off-road, dar cu un spaţiu interior generos şi un preţ mai mic decât cel al Range Roverului. Rezultatul a fost o maşină care putea găzdui până la şapte persoane într-un habitaclu creat cu ajutorul designerilor de la Conran Design Group.

În 1990 a apărut şi versiunea cu cinci uşi, în 1992 puteai să-ţi comanzi un interior bej (pe lângă cel albastru original), iar în 1994 s-a reîmprospătat gama de motorizări şi s-au redesenat blocurile optice.

După nouă ani de carieră, Discovery I a fost înlocuit, în 1998, de a doua generaţie Discovery. Designul a fost rafinat, atât la interior, cât şi la exterior, iar caroseria a fost alungită puţin în spate pentru a îmbunătăţi spaţiul disponibil pentru pasageri.

Totodată, Discovery 2 a fost unul dintre primele modele Land Rover care a primit un sistem electronic de control al tracţiunii şi sistemul Hill Descent Control (pentru coborârea pantelor abrupte). Cu toate acestea, diferenţialul blocabil central a fost montat pe toate exemplarele până în anul 2001 (când a fost eliminat complet), doar că nu putea activat. Britanicii erau de părere atunci că electronica instalată putea să facă faţă cu brio pe teren accidentat. Şi au avut dreptate, dar numai pentru puţin timp, fiindcă în 2004 diferenţialul central blocabil a revenit pe Discovery odată cu faceliftul, iar de data aceasta era un sistem complet, care putea fi folosit în off-road.

Marea schimbare în lumea Discovery a venit în 2004, când a fost lansată a treia generaţie a SUV-ului britanic. Spre deosebire de modelele anterioare, noul Discovery a primit un nou tip de şasiu, denumit Integrated Body Frame (IBF). Mai exact, compartimentul destinat pasagerilor este monococ (la fel ca la toate modelele compacte de azi), dar cutia de viteze şi suspensia sunt ataşate de un şasiu de tip scară. Rezultatul a fost o maşină destul de grea, însă a fost un compromis bun între confort pe şosea şi abilităţi în teren accidentat.

La fel ca Range Roverul din aceeaşi perioadă, Discovery 3 putea fi dotat (opţional) cu o suspensie pneumatică gândită în aşa fel încât să poată mima comportamentul punţilor rigide – când o roată coboară, cealaltă se ridică.

Pe lângă suspensia deşteaptă, Discovery-ul a primit un interior mai luxos şi motoare şi cutii de viteze noi. Totodată, în buna tradiţie Land Rover, puteai să-ţi dotezi maşina cu trei diferenţiale blocabile – faţă, central şi spate.

În 2010 a apărut Discovery 4, care nu e altceva decât un Discovery 3 cu motoare îmbunătăţite, blocuri optice redesenate şi un interior restilizat discret. Este, dacă vrei, un facelift deghizat sub titulatura unei noi generaţii. Dar chiar şi aşa, acesta e modelul care m-a făcut să cred că există maşina bună la toate.

Are şapte locuri, e extrem de confortabil, e foarte capabil în off-road şi are un design care nu face diferenţe între clasele sociale.

Discovery-ul a rezistat pe piaţă vreme de 25 de ani, timp în care Land Rover a trecut prin mai multe mâini – de la grupul Rover la BMW, apoi de la BMW la Ford, iar acum la Tata Motors India. Iar povestea nu se va termina prea curând, fiindcă marca auto britanică lucrează deja la viitoarea generaţie Discovery. La mulţi ani, uriaşule!


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide