Noua Lancia Delta, lansată în 2008, nu a reuşit să readucă vânzările mărcii la nivelurile sperate, însă face parte din generaţia care a scăpat marca Lancia de imaginea nefericită dată de lipsa de fiabilitate a modelelor anilor ‘86-2000. Confortul e la el acasă, motorizările sunt puternice, iar dotările te răsfaţă, chiar dacă maşina n-are nicio şansă într-o confruntare cu mărcile premium.
Noua Delta, o maşină care nu mai are nimic în comun cu devoratoarea de trofee în WRC
Este parte a unui efort strategic început de Sergio Marchionne, CEO-ul grupului Fiat, care a moştenit un grup cu o marcă de volum (Fiat) şi două mărci cu valenţe premium (Alfa Romeo şi Lancia), care trebuie diferenţiate. Oricât am plânge noi, fanii moştenirii sportive a Lancia, este clar că Lancia nu va reveni prea curând în motorsport, dintr-un motiv foarte simplu: rolul său actual în structura grupului este de linie premium orientată spre confort, în timp ce Alfa Romeo rămâne marca sport, iar Fiat, marca accesibilă.
Lancia Ypsilon (2003) – a fost prima care reflecta din nou cum se cuvine valorile premium ale mărcii, chiar şi în clasa mini
E trist totuşi că nu există măcar o versiune cu adevărat sport şi cu tracţiune integrală a noii Delta, măcar de dragul timpurilor trecute. În special excelentul motor de 1.8 litri turbo 200CP s-ar preta la o versiune „dopată”, aşteptată încă de fanii care mai speră într-o întoarcere a mărcii Lancia în WRC.
Speranţa, cum s-ar spune, moare ultima. Între timp, viitorii ani ai mărcii Lancia vor fi marcaţi de preluarea modelelor americane importate în Europa sub brandul italian, într-o mişcare greu de înţeles. Poate că maşinile americane ar trebui să rămână americane, iar o marcă ce a inovat atât de mult, ca Lancia, să fie dusă în zona realmente premium. Vincenzo Lancia şi-ar fi dorit asta, cu siguranţă!
În partea din stânga, maşinile Chrysler aduse în Europa sub numele Lancia. În partea din dreapta, maşinile italiene ale mărcii. Viitorul nu pare a fi pe măsura trecutului.
Din păcate, informaţii noi care au apărut în presa internaţională duc cu gândul la o reducere la tăcere a mărcii puse pe roate de către Vincenzo Lancia, în încercarea de a micşora costurile noului gigant auto Fiat-Chrysler. Iar asta înseamnă un singur lucru: păstrează cu sfinţenie posterele cu Lancia Delta şi Lancia Stratos pe care le ai, căci s-ar putea ca firma înfiinţată în urmă cu peste un secol să dispară complet din peisaj.