Internetul abundă în această perioadă de articole care anunță apocalipsa anvelopelor allseason, care ar fi ilegale. Dar de unde a pornit isteria anvelopelor allseason și ce spune legea despre legalitatea acestora?
Mai mulți cititori ne-au scris speriați că au aflat din presă că anvelopele allseason ar fi ilegale și că polițiștii dau amenzi dacă mașinile sunt echipate cu acest tip de anvelope. Am făcut puțină cercetare și am găsit o mulțime de articole cu conținut aproape identic, toate înfierând anvelopele allseason. Unele dintre acestea (dar nu toate) menționează un comunicat emis de asociația InfoCons „pentru protecția consumatorilor”, care citează trunchiat un comunicat al Registrului Auto Român din 2011.
Comunicatul InfoCons este intitulat „InfoCons te ajută să fii informat! Anvelopele de iarnă – Când? De ce? Cum?”, dar titlul corect ar fi „InfoCons te ajută să fii DEZinformat!”. Asta deoarece comunicatul InfoCons omite intenționat (sau îl parafrazează confuz) exact paragraful care menționează condițiile pe care trebuie să le îndeplinească anvelopele allseason pentru a putea fi acceptate ca anvelope de iarnă. De altfel, o privire pe pagina de comunicate a asociației este suficientă pentru a ne lămuri care este aria de „expertiză” a InfoCons.
Înainte de toate, trebuie spus că legislația privind anvelopele de iarnă nu s-a schimbat de la introducerea ei, în 2011. Exact, de când este și comunicatul Registrului Auto Român. Acesta citează corect textul din Ordonanţei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifică Ordonanța Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice (Codul Rutier). Potrivit acestuia, anvelope de iarnă sunt anvelopele care se identifică prin utilizarea literelor M și S (de la cuvintele din limba engleză Mud – noroi – și Snow – zăpadă), sub formă: M+S, M.S. sau M&S. Prin urmare, atât timp cât anvelopele sunt marcate astfel, îndeplinesc cerințele legale pentru a fi folosite pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Indiferent dacă sunt pneuri specializate de iarnă sau anvelope generaliste all-season.
Nu este prima oară când apar știri, zvonuri, interpretări care încearcă să acrediteze ideea că anvelopele allseason nu ar îndeplini cerințele legale pentru a putea fi utilizate pe „drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei”, așa cum prevede Codul Rutier. Dacă dai un search pe Google după „legislație anvelope allseason”, vei vedea că tema este rostogolită în fiecare an, ca un subiect care „face trafic”. Desigur, în măsura în care orice subiect controversat face trafic, așa cum este, (doar un exemplu nevinovat) seria de articole „cea mai grea iarnă din ultimii 30 de ani”, care apare inevitabil pe internet în fiecare toamnă, fără a avea vreun fundament sau sursă credibilă în spate.
Revenind la anvelopele allseason, trebuie spus că ceva s-a schimbat totuși din 2011 în ceea ce privește aceste pneuri. La patru ani de la introducerea în Codul rutier a obligativității anvelopelor de iarnă, Michelin a revoluționat segmentul anvelopelor allseason prin lansarea modelului CrossClimate. La momentul respectiv (2015) existau foarte puține anvelope allseason demne de acest nume pe piață. Însă, un an mai târziu, mai mulți producători au intrat cu toate armele în această bătălie, iar modelele allseason existente acum pe piața europeană (inclusiv în România) sunt extrem de competente în înlocuirea anvelopelor de iarnă, iarna și a celor de vară, vara.
De altfel, un studiu realizat de Yougov pentru Nokian anul acesta arată că mai mult de jumătate dintre europeni consideră anvelopele allseason suficient de sigure pentru a putea fi utilizate pe tot parcursul anului. În plus, vehiculele de familie mici sau mijlocii cu kilometraje anuale între 5.000 și 20.000 de kilometri sunt echipate cu anvelope all-season într-un procent de până la 58% în Germania. Anvelopele allseason sunt considerat potrivite în special în orașe, acolo unde zăpada de pe șosea este îndepărtată relativ rapid. În condiții de iarnă grea, anvelopele de iarnă păstrează un avantaj în ceea ce privește aderența, dar acesta este în ce în ce mai mic de la an la an, pe măsură ce producătorii lansează anvelope allseason mai performante.