Ed Welburn lucrează la General Motors încă din 1972, de pe vremea când avea 22 de ani. De atunci şi până acum, el a urcat uşor-uşor pe scara corporaţiei în care şi-a început cariera şi a ajuns, în 2005, în poziţia de vicepreşedinte GM şi lider al departamentului de design global care coordonează toate centrele de design ale gigantului auto american din lume, inclusiv cel din Germania. Welburn şi echipa lui de peste 2.000 de oameni se ocupă de designul tuturor conceptelor şi modelelor de serie construite de General Motors. Iar eu am vorbit cu el în timpul Salonului Auto Geneva 2013 despre noul Corvette Stingray şi despre tendinţa mondială de micşorare a motoarelor cu ardere internă.
ProMotor: Aş vrea să vorbim puţin despre noul Corvette. Care a fost ideea din spatele lui?
Ed Welburn: Păi, am vrut să clădim ceva pe istoria foarte bogată a modelului Corvette, dar într-un mod foarte contemporan. Am vrut să venim cu ceva nou, foarte proaspăt.
Aşadar, l-aţi considera o evoluţie a generaţiei precedente sau mai degrabă o revoluţie?
O evoluţie semnificativă (râde).
De ce spuneţi asta?
Ei bine, pentru că e un brand atât de puternic şi nu poţi să arunci asta la o parte, pur şi simplu. Într-o piaţă atât de competitivă precum cea în care ne aflăm noi, unde există multe branduri, o marcă trebuie să reprezinte ceva, iar Corvette are o istorie bogată şi noi am vrut să dezvoltăm asta. Dar a avut nevoie de o schimbare semnificativă, însă nu de o schimbare totală.
Ce părere aveţi despre stopuri? Pentru că unii purişti spun că noile blocuri optice, care nu mai sunt rotunde sau ovale, rup tradiţia.
Iar tradiţia trebuia ruptă. A trebuit să facem o astfel de schimbare tăioasă, o astfel de afirmaţie proaspătă.
Nu e chiar un secret că General Motors a avut parte de probleme financiare în ultimii ani. Cum a afectat falimentul GM noul Corvette?
Ne-a făcut doar să lucrăm mai mult, să dovedim lumii ce maşină grozavă putem face din Corvette.
Aş vrea să ne îndepărtăm puţin de Corvette. Ce părere aveţi despre tendinţa actuală de micşorare a motoarelor şi de lansare a maşinilor ecologice?
Cred că e fascinant că putem să facem o maşină cu un motor mult mai mic, dar care are o putere mare. Chiar şi Chevrolet Spark EV, o maşină electrică, are un cuplu formidabil şi e distractiv de condus, chiar foarte distractiv. Pentru mine, pentru că eu mă gândesc întotdeauna înspre viitor, ideea unui motor mult mai mic sau chiar a unui motor electric care are performanţe foarte bune este intrigantă şi le dă designerilor foarte multă libertate să facă lucruri interesante.
Cum credeţi că designul poate să atragă vânzări pentru General Motors?
Cred că designul e extrem de important. Nu doar eu cred asta, ci şi liderii General Motors consideră designul ca fiind o prioritate foarte înaltă. Adică toată lumea are performanţe foarte bune, toată lumea face trenuri de rulare mai compacte, toată lumea are consumuri de carburant bune şi preţuri competitive. Designul e un factor de diferenţiere foarte bun. Aşa a fost dintotdeauna şi, cred eu, aşa va fi întotdeauna.
În prezent, Opel emană o atitudine specifică maşinilor germane, în timp ce Chevrolet are un design mai muscular, tipic american. Va continua General Motors cu această mişcare sau va încerca să domolească designul modelelor Chevrolet vândute în Europa? (între timp, GM a luat decizia de a retrage produsele Chevrolet de pe piaţa europeană)
Trebuie să menţinem mărcile Chevrolet şi Opel foarte diferite una faţă de cealaltă. De fapt, poate chiar ar trebui să le diferenţiem mai mult decât sunt acum.
De ce?
Pentru că nu ar trebui să ne luptăm împotriva propriilor noastre mărci. Există o piaţă largă pe care trebuie să o cucerim.
Care e, în opinia dumneavoastră, cel mai emblematic design din istoria General Motors?
Aş spune Corvette. Corvette Stingray.
Acesta, cel nou, sau primul Stingray?
(Stă puţin şi se gândeşte) Da (râde). De fapt, urmează să ţin un seminar în America despre Corvette Stingray. Stingray-ul Racer original din 1959, Stingray-ul din 1963 şi această maşină (arată spre noul Corvette C7 Stingray). Întâmplarea face că acestea sunt cele trei maşini preferate ale mele şi le am pe toate trei în aceeaşi încăpere.
Lucraţi la General Motors încă din anii ’70 şi cred că aţi văzut destul de multe idei de design trimise de către cei din afara companiei. A ajuns vreuna dintre aceste idei pe vreun model de serie produs de GM?
Ştii, nu prea primim multe studii serioase din afară. Oamenii ne trimit tot felul de idei, dar în general nu se ridică la nivelul echipei de design, îndeosebi al echipei care lucrează acum. Avem peste 2.000 de oameni în organizaţia noastră globală de design şi sunt extrem de talentaţi. Sunt foarte mândru de munca pe care o fac.
Acest material a fost publicat iniţial în revista ProMotor numărul 100 din aprilie 2013.