De regulă, securitatea într-o maşină se poate rezuma la vizibilitate. Iarna este necesar ca maşina să fie curăţată cât mai bine de zăpadă sau gheţă. Iată minimele instrumente de care ai nevoie: racleta pentru gheaţă, mătură pentru zăpadă, spray anti-gheaţă şi evident ştergătoare foarte bune.
Atunci când pleci la drum, indiferent că este o călătorie lungă sau doar o plimbare în oraş, este bine să ai în maşină o lopată, lanţuri pentru zăpadă, o şufă, un săculeţ cu nisip şi eventual cabluri electrice. Dacă ştii că trebuie să faci o călătorie mai lungă nu ar strica deloc să verifici presiunea în anvelope, starea bateriei şi nivelului lichidelor de parpriz, frână şi antigel.
Pentru securitatea ta, dar şi a celorlalţi participanţi la trafic, este bine să rulezi cu farurile aprinse, mai ales dacă vizibilitatea este redusă. Adaptarea vitezei la condiţiile meteo poate face diferenţa dintre viaţă şi moarte. Este necesar ca distanţa între maşini să fie mai mare decât de obicei, frânarea nu mai este atât de eficientă pe zăpadă sau gheaţă, putând să crescă şi de 10 ori. Dacă maşina este dotată cu cruise control, mai bine uită că are aşa ceva – nu este deloc recomandată utilizarea sistemului pe zăpadă. Dacă întâlneşti plugul de deszăpezire, o idee foarte bună ar fi să nu îl depăşeşti. În spatele lui drumul este curat, deci ai o aderenţă ceva mai bună. Dar cel mai important lucru este să nu te bazezi foarte mult pe maşină, chiar dacă vorbim şi despre o maşină 4×4.
Reducerea vitezei sau frânarea este aproape întotdeauna un moment dificil atunci când se rulează pe zăpadă sau gheţă. Pentru a nu exista evenimente neplăcute, este indicată utilizarea frânei de motor, indiferent că rulăm în oraş sau în afara lui. Ideal ar fi atingerea pedalei de frână doar cât să se aprindă stopurile, atenţionându-l astfel pe cel din spatele tău că reduci viteza. Apăsarea mai serioasă a pedalei de frână ar trebui să se facă la viteze foarte mici.
Cum străzile sunt mai mult sau mai puţin acoperite cu zăpadă, şleaurile sunt omniprezente. Când maşina va începe să derapeze, este important să păstraţi acceleraţia uşor apasată, iar cutia de viteze să fie într-o treaptă superioară. Aceste lucruri sunt necesare ca roţile motoare să tragă sau să împingă maşina în direcţia dorită. De cele mai multe ori apăsarea pedalei de frână agravează situaţia. Acelaşi lucru se poate întâmpla şi la apăsarea ambreiajului, odată apăsat maşina fiind în voia inerţiei. În cele mai multe cazuri se impune chiar şi o contrabracare. În mod evident, sistemele de control ale tracţiunii sau stabilităţii sunt bine venite în acest caz, ele având rolul de a „ţine” maşina pe traiectoria impusă de volan.
În locurile de parcare sunt munţi de zăpadă, iar împotmolirea este la ordinea zilei în această perioadă. Ca să eviţi o serie de probleme, adică să nu scoţi lopata din portbagaj şi să te apuci de lopătat, iată cum ar trebui sa procedezi. Primul lucru ar fi să încerci să faci balans, adică să impui maşinii o mişcare de du-te vino. Este foarte important să eviţi învârtirea roţilor în gol, fără ca maşina să se clintească. Există riscul de a o afunda şi mai mult. De asemenea este indicat să virezi stânga-dreapta de volan, în speranţa că vei face loc în zăpadă sau să prinzi un pic de aderenţă. În această situaţie este o idee foarte bună să declupezi sistemele de control a tracţiunii şi să încerci din nou. În momentul în care o roată se învârte în gol, sistemul de control taie alimentarea cu combustibil a motorului, iar tu nu vrei să se întâmple acest lucru.
Dacă afară condiţile meteo sunt vitrege, dar ai nevoie să ajungi neapărat într-o altă localitate, ar fi o idee foarte bună să ai la tine o lanternă şi baterii în plus, vestă şi triunghi reflectorizant. Ultimele două se regăsesc de regulă în kitul legislativ obligatoriu. Lista mai continuă cu haine groase, pături şi alimente greu perisabile, dar cu aport energetic mare precum alune, fructe uscate sau dropsuri. Nu poţi şti niciodată când poţi să rămâi blocat în trafic câteva ore sau chiar zile.
Dacă se întâmplă acest lucru. este bine să nu te îndepărtezi prea mult de lângă maşină, doar dacă ştii precis unde te afli, dar mai ales unde se află maşina. Este foarte important să verifici ca ţeava de eşapament să nu fie blocată de zăpadă. Ca sa te încălzeşti, porneşte motorul timp de 10 minute pe oră. Îngheţul sau hipotermia se pot combate cu hainele groase şi păturile. Este de asemeanea foarte important să ţii un geam uşor întredeschis. Din cauza gheţii şi a zăpezii, maşina se poate transforma într-o capcana mortală.
Cel mai bun sfat, atunci când autorităţiile decid că se impune cod portocaliu, sau mai rău, dacă este posibil, nu utilizaţi maşinile personale.