Ford Transit Connect vs concurenţa
În 2007 s-au comercializat 47.061 de vehicule comerciale, dintre care 32.721 au fost cele de categorie uşoară, sub 3,5 t. Ponderea acestui segment a fost de aproximativ 10% din totalul de autovehicule comercializate anul anterior. Acest segment, chiar dacă nu egalează dinamica pieţei auto, are o evoluţie constantă în ultimii ani, fiind mai strâns legat de creşterea economică decât celelalte clase.
Începutul de an găseşte modelul românesc tot în fruntea ierarhiei, însă, în acest an, VAN va fi ameninţat chiar de fratele Pick-Up, model cu o capacitate de încărcare superioară. În buna tradiţie a romănilor, moda recarosărilor de "papuci" ar putea fi în detrimentul modelului cu un spaţiu de depozitare deja închis.
Debutul lui 2008 înregistrează, însă, o rocadă între primii doi, Tranzit fiind detronat de Ducato. De precizat, că succesul acestor modele constă în modularitate, fiind oferite în mai multe tipuri de şasiuri şi caroserii
De fapt, Fiat Doblo Cargo este principalul rival pentru Ford Transit Connect, utilitară care, acum, înregistrează cifre modeste de vânzări comparativ cu modelul italian. Dar, pentru că va fi construit la Craiova, Transit Connect este clar că va deveni o serioasă ameninţare atât pentru Doblo, cât şi pentru ceilalţi concurenţi. Astfel, este de aşteptat o corelare a politicii de preţuri a principalilor importatori în ce priveşte oferta de utilitare mici şi mijlocii.
FIAT DOBLO CARGO | 2.457 | 461 |
VW CADDY | 646 | 124 |
PEUGEOT PARTNER | 626 | 72 |
FORD TRANSIT CONNECT | 506 | 39 |
CITROEN BERLINGO | 227 | 32 |
SKODA PRAKTIK | 59 | 32 |
Putem concluziona că piaţa vehiculelor comerciale a fost divizată în 2007 între Dacia Logan VAN, ca opţiune pentru cei care caută un model mai agil, necesar livrărilor mai puţin voluminoase, şi trio-ul Ford Transit, Fiat Ducato şi Iveco Daily. Începutul de an păstreză aceeaşi tendinţă, cu menţiunea că Fiat Doblo Cargo creşte în statistici şi se apropie de cota Logan VAN, situaţie care, cu siguranţă, se va schimba o dată cu intrarea în producţie a lui Ford Transit Connect la fabrica de la Craiova.
Marcă şi model | 2007 | ian-feb 2008 |
DACIA LOGAN VAN | 6.850 | 1.069 |
FORD TRANSIT | 3.730 | 568 |
FIAT DUCATO | 2.679 | 730 |
IVECO DAILY | 2.535 | 361 |
FIAT DOBLO CARGO | 2.457 | 461 |
PEUGEOT BOXER | 2.251 | 349 |
RENAULT MASTER | 1.718 | 249 |
MERCEDES BENZ SPRINTER | 1.254 | 300 |
CITROEN JUMPER | 967 | 167 |
VW TRANSPORTER | 725 | 167 |
Ford Transit Connect nu este o noutate pe piaţa românească, modelul având ceva vechime la nivel continental şi naţional. Anul trecut, pentru acest model s-au onorat 506 comenzi, o valoare care respectă media pieţei pentru furgoanele mici de import, dar care, cu siguranţă, va creşte îndată ce modelul va avea certificat de naştere oltenesc. Însă Ford nu va asambla vehicule comerciale doar pentru români, deoarece principala ţintă este exportul.
Acest model va fi, astfel, primul furgon, în adevăratul sens al cuvântului, asamblat în România după anii ’90. Aţi putea spune că şi Dacia Logan VAN este un vehicul ce aspiră la această titulatură, dar modelul românesc este unul de tranziţie, fiind mai degrabă un break pus la munca de jos. Lipsa uşilor glisante, substituite de portierele convenţionale, nu îl recomandă ca foarte practic, iar capactitatea de încărcare este penalizată de înălţimea redusă.
Ford Transit Connect depăşeşte aceste neajunsuri, fiind un produs proiectat din start pentru o astfel de exploatare. Cum vehiculele comerciale se achiziţionează, de obicei, sub formă de flote, iar Ford a primit un lobby din partea statului român, este de aşteptat ca succesul lui Transit Connect să vină rapid şi să vedem multe astfel de utilitare pe străzile româneşti.
Ford Transit Connect are şi un alt rol în expansiunea industrială Ford în România. Deoarece investiţiile pentru producţia unui model nou sunt mult mai mari, compania a preferat un produs mai puţin pretenţios şi pe viitor va veni şi mult aşteptatul model de clasă mică. Până atunci, muncitorii olteni îşi vor face mâna pe un vehicul care nu trebuie să exceleze la capitolul finisaje sau tehnologii high-tech, iar investiţiile vor fi dozate gradual, mergând în acelaşi timp şi cu amortizarea lor.
Chiar dacă suntem încă departe de a ajunge un pol zonal al industriei auto, faptul că tot mai mulţi constructori îşi trimit emisarii pentru a prospecta terenul nu poate fi decât un lucru benefic. Fabricarea de modele low-cost şi comerciale, modele ce se dovedesc tot mai profitabile în ultimii ani, nu poate fi decât un lucru pozitiv pentru această ramură industrială ce va câştiga ca amploare în viitorii ani.