Prezentată în 1981 în cadrul Salonului Auto de la Bruxelles sub forma conceptului Probe III, care anunţa noua strategie de design a Ford “Aero”, idee care a permis obţinerea unui coeficient de aerodinamicitate de 0,34 – comparabil cu cel al maşinilor din ziua de azi –, Sierra a fost una dintre maşinile care au influenţat în mod pozitiv istoria constructorului american.
Aceeaşi idee a stat şi la baza lui Mondeo. Deşi nu a fost primul cu “kinetic design”, fiind precedat de Galaxy şi S-Max, Mondeo a revigorat gama Ford, după “new edge”. Sierra a fost ultimul Ford din clasa medie care a “beneficiat” de soluţiile tradiţionale, din punct de vedere tehnic şi mecanic – carburator iar nu injecţie electronică, tracţiune pe spate iar nu pe faţă, ca la mai toate maşinile “domestice” din prezent, direcţie mecanică iar nu servo şi, nu în ultimul rând, fără aer condiţionat – în anii ’80 acesta nu era un impediment major, încălzirea globală fiind la vremea aceea doar un zvon, nu o certitudine.
Cu toate acestea, ideea maşinii de clasă medie nu a evoluat atât de mult. Conceptul pe care l-a inaugurat Sierra se regăseşte şi la Mondeo, sedan cu cinci uşi, aerodinamic, cu o tentă mai pronunţată de sportivitate.Sub capota lui Sierra se află un propulsor pe benzină, de 1,8 litri, opt supape pe cilindru şi carburator – cam ce era “la modă” în anii ’80 înainte de impunerea injecţiei electronice.
Cu toate că pare o soluţie foarte învechită, motorul nu consumă mai mult de 9 litri/100 km în oraş şi 6 litri/100 km pe drumurile naţionale nici măcar după ce a rulat mai bine de 300.000 km. {i cu toate că are numai 90 CP, aceştia sunt suficienţi pentru o maşină de 1,1 tone.Mondeo adoptă cea mai modernă soluţie disponibilă – motor diesel, 2,2 litri, tehnologie common-rail şi 175 CP. Având în vedere că maşina cântăreşte 1,7 tone, consumul este identic cu cel al Sierra – diferenţa fiind aceea că Mondeo este alimentat cu motorină.
Din păcate, performanţele dinamice nu se pot compara. Sierra are 20 de ani şi prea mulţi kilometri, Mondeo este nou-nouţ. Dar, la vremea ei, Sierra putea fi considerată un model cu caracter sportiv. Chiar şi acum poate rula fără probleme cu până la 160 km/h pe autostradă.
La interior se pot observa şi mai bine diferenţele şi asemănările dintre cele două. Mondeo de acum nu mai este neapărat un model de clasă medie, ci unul intermediar, între medie şi mare, care înlocuieşte atât generaţia precedentă de Mondeo, cât şi Scorpio – vechiul model de clasă mare al lui Ford, destinat pieţei europene, care din păcate nu se mai fabrică. Aşa cum Mondeo “ţine loc” şi de Scorpio, Sierra utilizează platforma tehnică a lui Scorpio, desigur generaţia de la finele anilor ’80.
Calitatea materialelor utilizate în Sierra nu este cu nimic mai prejos decât aceea din multe dintre maşinile de azi. Dacă planşa de bord este realizată din mase plastice şi un material care imită pielea, panourile uşilor sunt acoperite cu material textil, care nu prezintă urme de uzură nici după două decenii.
Datorită cerinţelor de reducere a greutăţii, în Mondeo s-au utilizat cu precădere materiale plastice, dar care subliniază caracterul premium al maşinii, în special inserţiile “piano black” de pe consola centrală, precum şi cele de carbon de pe portiere. Confortul este la el acasă, în special pentru pasagerii spate, care dispun de un spaţiu pentru picioare comparabil cu cel dintr-o limuzină de clasă mare. Tapiţeria scaunelor este un alt element care “face diferenţa”. Deşi maşina are peste 300.000 km, scaunele din Sierra nu prezintă urme importante de uzură – şi nici măcar de cusături desfăcute.
În traficul urban, Mondeo este ceva mai “prietenos” decât Sierra, deoarece dispune de servodirecţie, dar Sierra este mai mic, iar suprafaţa vitrată generoasă oferă o vizibilitate ceva mai bună.
Din punctul de vedere al dotărilor, amândouă respectă standardele din vremea când au fost fabricate – Sierra are geamuri electrice faţă, închidere centralizată, sistem de ventilaţie cu încălzire şi plusează cu o trapă (manuală, ce-i drept) care a rezistat 20 de ani fără ca vreo picătură de apă să intre în habitaclu, în condiţiile în care maşina nu a stat niciodată în garaj.
Mondeo, pe de altă parte, îşi răsfaţă pasagerii cu climatizare bi-zonă, scaune sport mari cu o bună susţinere laterală şi încălzite (element foarte important mai ales iarna), sistem audio Sony cu CD-Changer şi suport pentru MP3.Deşi tot ce înseamnă tehnică a evoluat mult prea mult pentru a compara cele două modele, filosofia şi cerinţele în ceea ce priveşte nivelul calităţii nu s-au schimbat de-a lungul timpului.