Femeile care au schimbat maşinile de azi. Vă mulţumim!

Când Bertha Ringer s-a îndrăgostit de Karl Benz, un tânăr inventator sărac, nu ştia că va fi direct responsabilă de naşterea unei întregi lumi. Amuzată de meştereala logodnicului ei, ea l-a ajutat cu bani pentru a-l salva de la faliment şi pentru a construi o trăsură fără cai bazată pe un motor cu combustie internă de ligroină (o formă de benzină uşoară), cu motor în patru timpi, aprindere, baterie, carburator, ambreiaj, schimbător de viteze şi răcire cu apă. Apărea astfel primul automobil patentat, pe 29 ianuarie 1886: Benz Patent-Motorwagen.

Bertha Benz, alături de celebrul ei soţ

Dar timp de doi ani, Karl, devenit între timp soţul ei, nu şi-a dat seama de potenţialul uriaş pe care îl avea acest automobil şi era preocupat de alte lucruri produse de fabrica Benz & Cie, astfel încât soţia sa a hotărât să ia lucrurile în mâinile proprii. Merită menţionat că, dacă atunci când era logodită ea a putut decide ce să facă cu banii ei, după ce s-a măritat cu Benz, conform legii, nu mai avea acest drept, el revenindu-i bărbatului. Tot conform legii, nu avea nici dreptul de a pleca singură de acasă cu copiii fără a-şi anunţa soţul sau autorităţile. Exact, vorbim despre anul 1888…

Dar femeia, exasperată de lentoarea soţului ei, s-a urcat în maşină împreună cu doi dintre băieţii săi în vârstă de 13 şi respectiv 15 ani, şi a condus-o cale de 50 de km de la Manheim până la Pforzheim – cea mai lungă distanţă parcursă vreodată până atunci de un automobil! Ca să ne dăm seama de curajul Berthei, trebuie menţionat că toate testele de până atunci erau făcute cu asistenţa mecanicilor, pe 2-3 kilometri…

Pe drum, a trebuit să oprească la farmacii pentru a cumpăra ligroină (căci, evident, nu se inventaseră pompele de benzină), să apeleze la un fierar pentru a îndrepta un lanţ, să îi cureţe o ţeavă de alimentare cu acul de la o pălărie, să izoleze un fir electric cu o jartieră, să împingă maşina la deal şi să îi repare şi frânele – ocazie cu care a îmbunătăţit creaţia soţului ei, inventând plăcuţele de frână…

Pornită din Manheim la răsăritul soarelui, a ajuns la destinaţie puţin înaintea apusului, moment în care i-a trimis soţului ei o telegramă pentru a-l înştiinţa de succesul testului. Pe drum, apariţia trăsurii fără cai a provocat senzaţie, pe alocuri oamenii fugind care încotro, speriaţi de maşinărie. Era exact publicitatea de care avea nevoie primul automobil din istorie, iar drumul de întoarcere, făcut a doua zi, a demonstrat fără putinţă de tăgadă că invenţia avea un potenţial pe care nici măcar Karl Benz nu-l intuia

 Primul test drive real din lume a fost făcut, aşadar, de o femeie!

În aceeaşi perioadă, Gottlieb Daimler, celălalt mare inventator de automobile, bătea palma cu un avocat francez, Edouard Sarazin, pentru a-i distribui invenţiile pe tot teritoriul Franţei, o ţară-cheie pentru viitorul automobilului. Dar Edouard moare înainte de a începe afacerea, iar soţia sa, Louise Sarazin, îi ia locul – ceva extrem de rar în epocă!

Primul concesionar auto din istoria Franţei cu rol determinant în succesul mărcii Daimler

Daimler acceptă acest lucru, dar Louise trebuie să se lupte pentru a demonstra altor bărbaţi că este în stare să gestioneze introducerea şi expansiunea mărcii Daimler în Franţa, asigurând succesul comercial al acestei mărci. Mai târziu, marca însăşi urma să adopte numele unei fete – Mercedes Jellinek, fata unui afacerist pilot de curse care concura cu maşini Daimler…

Dar acesta era doar începutul. Pe parcursul următoarelor două decenii şi în ciuda faptului că şofatul unui automobil era pe vremea aceea la fel de greu ca tăiatul unui pom cu ferăstrăul, femeile au demonstrat că pot fi la fel de bune ca bărbaţii la pilotatul sportiv, dar cu efecte adverse importante din partea unei societăţi care nu era pregătită pentru aşa ceva – succesul lui Joan Cuneo în mai multe curse de distanţă efectuate la concurenţă cu bărbaţi a dus la interzicerea participării femeilor la curse din partea Asociaţiei Americane de Automobile!

Continuarea, PE PAGINA URMĂTOARE