Din 8 maşini testate la Euro NCAP, doar una obţine maximul de 5 stele
De fapt, ”ghicitoarea” noastră ar trebui să fie foarte uşoară, din moment ce la ultima sesiune de teste de siguranţă Euro NCAP au participat patru maşini de clasă mini, un crossover compact premium, două van-uri ”ludospace” şi un monovolum electric. Ei bine, e clar cine a primit maximul de 5 stele din 5?
E vorba despre Mercedes-Benz GLA, care a obţinut rezultate bune şi foarte bune în toate cele patru categorii de teste de coliziune la care a fost supus. Protecţia ocupanţilor are un calificativ de 96%, în timp ce pentru copii e uşor mai mic, de 88%, ceea ce înseamnă că GLA stă mai bine decât principalii săi rivali premium în aceste domenii.
GLA intră în posesia a două premii speciale ”Advanced Rewards”, pentru ”Mercedes-Benz Attention Assist” (sesizează când şoferul nu este atent la condus) şi ”Mercedes-Benz PRE-SAFE” (frânează automat şi pregăteşte sistemele pasive ale maşinii pentru un accident iminent). Totuşi, la capitolul sisteme de siguranţă GLA primeşte un calificativ de numai 70%, fiind depunctat din cauză că limitatorul de viteză şi sistemul ”Lane Departure Warning” sunt oferite doar opţional.
Cel mai puţin bine GLA-ul stă în domeniul protecţiei pietonilor, unde primeşte un calificativ de 67% (în principal datorită capotei active, care se ridică automat câţiva centimetri pentru ca impactul să nu fie aşa dur pentru capul pietonului). Totuşi, GLA stă mai bine şi la acest aspect faţă de rivalii Audi Q3 şi BMW X1, per ansamblu obţinând calificative superioare.
Cele patru modele de clasă mini testate, fraţii Citroen C1, Peugeot 108 şi Toyota Aygo, alături de Renault Twingo, au primit câte 4 stele, deşi în privinţa protecţiei pasagerilor, atât a celor adulţi, cât şi a copiilor, calificativele au fost bune, ba chiar şi protecţia pietonilor a fost considerată mai mult decât rezonabilă (calificative de peste 60%).
”Piticii de oraş” plătesc tribut nivelului considerat nesatisfăcător al sistemelor de asistenţă, deoarece, mai nou, Euro NCAP ia în considerare sisteme avansate precum asistenţa la depăşirea involuntară a benzii sau frânarea autonomă. Aşa încât cele 4 stele nu sunt, de fapt, un rezultat prost pentru C1, 108, Aygo şi Twingo.
Doar câte trei stele au primit cele trei MPV-uri de la această sesiune: fraţii Citroen Berlingo şi Peugeot Partner, respectiv primul monovolum electric 100%, Nissan e-NV200 Evalia. Dacă în domeniul sistemelor de asistenţă era de aşteptat să vedem calificative mici (totuşi, vorbim de maşini derivate din utilitare, având costuri mai mici), surprind rezultatele mai slabe obţinute de Berlingo şi Partner la capitolul protecţia pasagerilor.
De vină sunt în principal volanul şi părţi ale bordului, care s-a considerat că pot produce răni celor din faţă, în timp ce scaunele oferă doar o protecţie marginală pentru gât în cazul impactului din spate. În mod interesant, la impactul lateral cele două MPV-uri franţuzeşti se comportă foarte bine, însă depunctarea a venit din cauză că airbagurile laterale şi pentru cap sunt oferite doar opţional.
În schimb, monovolumul electric Nissan a primit un calificativ mult mai bun pentru protecţia pasagerilor. Din fericire, familiştii pot sta liniştiţi, deoarece toate aceste trei modele stau foarte bine la protecţia copiilor. Ba chiar şi protecţia pietonilor este la cote ridicate, calificativele primite nefiind departe de al lui GLA pentru acest capitol.
Mai trebuie menţionat că, de fapt, în această sesiune de teste Euro NCAP nu a testat toate cele 8 modele, ci numai cinci, pe motiv că unele maşini sunt similare, punctajele lui Berlingo (care a fost testat de Euro NCAP) i-au fost aplicate şi lui Partner, respectiv punctajele lui Aygo au fost considerate valabile şi pentru C1 şi 108, deşi numai japoneza a trecut prin testele de coliziune Euro NCAP.
Concluzia specialiştilor Euro NCAP după această sesiune de teste e că producătorii ar trebui să facă eforturi mai mari pentru a face maşinile mai sigure. Însă această concluzie ar trebui privită cu condescendenţă, deoarece, din punct de vedere al siguranţei pasive, este clar că majoritatea maşinilor moderne îndeplinesc standarde foarte ridicate.
Însă în ultima perioadă Euro NCAP acordă o atenţie cam mare sistemelor electronice foarte avansate de siguranţă activă, care presupun costuri mari pentru producătorii generalişti, aşa încât calificativele mai mici de 5 stele nu reflectă neapărat realitatea.