Dacia Sandero intră pe piaţă în momentul de apogeu al fenomenului auto în România. Dacă Dacia Logan şi-a făcut apariţia în perioada în care românii apreciau un automobil după capacitatea portbagajului şi berlinele "pentru pieţele emergente" încă patronau fenomenul auto, Sandero îşi va face loc în segmentul cel mai important ca dinamică în ultimii ani, cel al modelelor de clasă mică în două volume.
Sandero, în versiunea argeşeană, va ţinti către acel public care nu deţine resursele materiale pentru a accede la modele în două volume cu buletin vestic, dar consideră Dacia Logan un model cu prea multe trăsături familiste.
Deci, teoretic fratele în trei volume nu se va simţi ameninţat o dată cu lansarea oficială a modelului în două volume. Practic, cum criteriul financiar a contat în multe din deciziile cumpărătorilor de Logan, Dacia Logan ar putea experimenta o erodare a cotei de piaţă (ceea ce s-a observat şi la lansarea modelului break, Logan MCV).
La prima vedere, acest fapt ar putea părea un act de canibalism comercial între două modele ale aceleiaşi mărci. Însă Dacia încearcă să anticipeze tendinţele pieţei, în condiţiile în care cererea de Dacia Logan este pe o pantă descendentă şi Ford va produce la Craiova tot o citadină. Sandero de România va ţine astfel vânzările constructorului prin factorul noutate la un nivel ridicat, până când gama se va întări cu Dacia SUV şi următoarea generaţie Dacia Logan.
În acest context, Dacia Sandero pare că îşi va găsi destul de uşor locul pe piaţa românească, fiind un produs similar Loganului, dar, totuşi, complementar. Hatchback-ul va încerca să păstreze părţile forte ale modelului în 3 volume – habitabilitate şi preţ, dar corectează un pic prin aspectul mai “şlefuit” şi tineresc concepţia de “dulap” pe patru roţi, destinat familiilor ce îşi petrec weekendurile la ţară.
Vom analiza întâi modelele care pot lupta pe piaţă cu aceeaşi armă ca şi Dacia Sandero, preţul. După care le vom trece în revistă pe acelea care, strict financiar, nu au nicio şansă într-un duel comercial, dar reprezintă produse mai mature şi bine poziţionate în ochii consumatorilor.
Chevrolet Aveo este modelul care are preţuri apropiate de calibrul celor care, se presupune că, vor fi practicate de Dacia pentru noul autoturism. Deşi ambele sunt cotate în jurul sumei de 9.000 de euro, Dacia Sandero câştigă la capitolul spaţiu, prin cei 4,02 metri lungime şi 320 de litri pentru portbagaj, faţă de 3,88 metri şi 220 de litri coreeni.
Varianta cea mai ieftină a lui Chevrolet Aveo, cea cu motorizarea de 1,2 litri 16v şi echipare Direct, costă 8.300 de euro. În luna martie, dealerii Chevrolet practică o reducere de aproape 800 de euro, în aşteptarea versiunii facelift, care va apărea în luna aprilie.
Versiunea facelift Chevrolet Aveo va fi disponibilă cu două motoare pe benzină cu puteri crescute: 1,2 litri cu 84 CP şi 1,4 litri cu 98 CP. Însă Dacia Sandero evocă avantajul economiei, plusând cu două dieseluri. Va fi interesant de urmărit evoluţia vânzărilor celor două modele, ţinând cont că vizează acelaşi public şi vor fi lansate aproximativ în acelaşi timp.
Oricum, noul model Chevrolet Aveo este de aşteptat să beneficieze în continuare de discounturi substanţiale, pentru a face faţă concurenţei cu Dacia Sandero. În plus, Chevrolet se bazează pe stocuri mari, pentru o livrare rapidă a maşinii – ceea ce ar putea fi un argument serios în cazul în care cererea masivă preconizată pentru Dacia Sandero va duce la perioade lungi de aşteptare.
Fiat Punto Classic este alt exponent al segmentului modelelor de clasă mică în două volume, cu preţuri avantajoase. Modelul italian are un preţ de pornire de 8.754, dar oferă 60 de cai obţinuţi dintr-un propulsor de 1,2 litri. Spaţiul este un alt aspect care îl descalifică pe Fiat Punto Classic în faţa lui Dacia Sandero, măsurând doar 3,86 metri.
Nici Multijetul nu prea se poate compara cu dCi-ul de pe varianta high-end a lui Sandero prin prisma puterii, iar preţul este iarăşi situat peste cel al colegului de clasă de la Mioveni. De fapt, dacă cei de la Dacia se vor ţine de cuvânt şi vor lansa un model decent ca dotări şi cu motorizarea 1,5 dCi de 85 de cai la preţul de 9.500 de euro, va fi cam greu pentru concurenţă să vină cu o ofertă pe măsură.
Să nu uităm, totuşi, că Fiat Punto Classic îşi trăieşte ultimele zile, fiind fabricat în paralel cu fratele mai modern, Fiat Grande Punto.
Peugeot 206 nu se poate numi un model low cost, dar, pe măsură ce hatchbackul a înaintat în etate, promoţiile şi ediţiile speciale l-au făcut avantajos. Astfel, cu un preţ de 9.650 de euro, incluzând reducerile practicate, versiunea Peugeot 206 One Line este unul dintre cele mai vândute modele de clasă mică ale anului anterior şi se bucură de o popularitate unanimă în rândul celor care apreciază libertatea de mişcare în mediul urban.
Deşi este mai mic ca dimensiuni şi nu are o gamă la fel de bogată de motorizări, 206 îşi va găsi uşor adepţi în tagma clienţilor cu viziuni cosmopolite, dar cu buget restrâns. La fel ca în cazul lui Fiat Punto Classic, Peugeot 206 va fi scos în curând din scenă de fratele mai nou, Peugeot 207.
Astfel, concluzia în ce priveşte bugetul este destul de simplă: Dacia Sandero este concurată relativ serios doar de modele învechite tehnic şi moral, care vor ieşi în curând din fabricaţie. Principalul concurent va fi, deocamdată, doar Chevrolet Aveo.