Dacia Logan 3: ce dotări ar avea Loganul în 2025?
Dacia de 5000 de euro, care n-a costat niciodată în mod real doar 5.000 de euro, ci cel puţin 5.800 (fără a lua în calcul Programul Rabla), a fost lansată în urmă cu mai bine de 10 ani. Zece ani în care s-a trecut de la o maşină destinată celor care cumpărau până atunci automobile la mâna a doua în jurul a 3-6.000 de euro, şi care aveau astfel posibilitatea să dea acei bani ca avans pentru o maşină nouă în cadrul unui credit care nu lua pielea de pe ei, la o maşină cumpărată mai ales în zona superioară celor 8.000 de euro.
Dar cum va evolua maşina naţională aflată în al doilea deceniu al său? Deja a cucerit Europa, chiar dacă vânzările de Sandero şi Duster i-au luat-o cu mult înainte. În ciuda celor care desconsideră încă marca Dacia, adevărul este că produsul cheie de la Mioveni a evoluat destul de mult în primii săi zece ani de viaţă, iar ceea ce se va întâmpla de acum încolo ar putea să surprindă multă lume. Evoluţia Dacia în următorii ani este strâns legată de lansarea faceliftului la Logan 2 (în această toamnă sau cel târziu în 2016), apoi de lansarea lui Logan 3, undeva prin 2020. Dacă vorbim de 2025, vom vorbi, aşadar, de faceliftul lui Logan 3. Dar să vedem cum a evoluat maşina noastră în primii săi 10 ani de viaţă.
Citeşte şi Ai maşină diesel? Iată 10 lucruri DE ŢINUT MINTE iarna
Citeşte şi Top 10 cele mai furate mărci auto din România
Citeşte şi Celălalt Clarkson – o poveste emoţionantă despre Porsche 928, spusă chiar de fosta vedetă Top Gear
Dacia Logan din 2005
În prima generaţie, lansată 2004, Dacia folosea motoare relativ vechi din gama Renault: 1.4 MPI cu 8 supape şi 75 CP, care consuma în medie 6.9 litri/100km, 1.6 MPI 8 supape şi 87 CP, cu un consum mediu identic, precum şi 1.6 16v, 105 CP, cu un consum mediu de 7.1 l/100 km. Pe motorină, maşina beneficia de arhi-cunoscutul 1.5 litri, în două declinări de putere: 75, respectiv 90 CP, cu un consum mediu de 4.9, respectiv 4.8 litri / 100 km. Toate motorizările erau Euro 3, fiind ulterior upgradate la Euro 4. Cel mai rapid motor era, aşadar, benzinarul de 1.6 litri, care prindea suta în 10.3 secunde cu plecare de pe loc.
Primul Logan a avut drept consemn spaţiul, fără preocupări pentru designul exterior. Sau poluare. Sau siguranţă
Cine dorea să cumpere o Dacia Logan în 2005, complet dotată, primea standard doar airbaguri frontale şofer şi pasager, proiectoare de ceaţă, jante de aluminiu de 16 inci, RCD+MP3, aer condiţionat, ABS+AFU, dar fără ESP, geamuri electrice spate, banchetă spate nerabatabilă, oglinzi electrice, servodirecţie şi închidere centralizată, putând opta pentru airbaguri laterale pentru pasagerii din faţă. Maşina costa puţin peste 11.000 de euro.
Practic, dotările erau minimale, motorizările învechite, siguranţa pasagerilor, la cele mai mici cote, de unde şi cele 3 stele de la EuroNCAP.
Citeşte şi FOTO. Maşini second-hand puternice, până în 10.000 de euro
Citeşte şi VIDEO – Scene uimitoare suprinse de DIICOT. Cum erau jefuite camioanele şi maşinile în trafic
Citeşte şi Misterul Daciei 1307 pick-up construite în China
Citeşte şi Cu cât va creşte preţul asigurării RCA
Dacia Logan 2 din 2015
Lansată în 2012, a doua generaţie de Logan poate fi cumpărată în 2015 de la un preţ de circa 7.000 de euro, dar are şi dotări suplimentare faţă de prima generaţie: dispare învechitul 1.4 MPI, care este înlocuit de un mai modern 1.2 litri 16v, 75CP, cu un consum mediu de 5.9 litri, cu 1 litru mai puţin decât motorul de 75 CP din generaţia precedentă. Apare şi foarte modernul 0.9 TCe de 90 CP, care consumă doar 5.3 litri / 100 km în medie, adică cu 1.6 litri mai puţin decât motorul de 87 de CP din generaţia precedentă, dar este şi mai slab cu 15 CP decât precedentul benzinar de top, care dispare din ofertă, şi semnificativ mai lent: 11.1 secunde în loc de 10.3 pentru 0-100 km/h! În fine, motorul de 1.5 litri dCi a rămas la cei 75, respectiv 90 de CP ai precedentei generaţii, dar este acum Euro5, la fel ca motoarele pe benzină, şi consumă doar 3.9 litri/100 km, cu 1 litru mai puţin decât în prima generaţie.
Dacia Logan din 2012 va primi un facelift cel târziu în 2016. Arată oricum mult mai bine decât generaţia precedentă
Printre dotările noi, Logan 2 are în plus faţă de generaţia precedentă ESP şi TCS (controlul tracţiunii), banchetă spate rabatabilă fracţionat 60/40, MediaNav (ecran tactil color cu mufă USB care elimină necesitatea unui CD Player şi permite instalarea de aplicaţii), conectivitate Bluetooth, satelit de comenzi audio pe volan, airbaguri frontale şi laterale în standard, alertă pentru centura de siguranţă lumini de zi, senzori de parcare, indicator pentru schimbarea corectă a treptelor de viteză, cotieră centrală faţă, regulator limitator de viteză şi chiar tapiţerie de piele!
Climatizarea automată, disponibilă pentru prima dată în România pe Logan 10 ani
Practic, un pachet mult superior primei generaţii. Evident, un Logan complet dotat costă azi 13.650 de euro cu TVA inclus, cu vreo 2.000 de euro în plus faţă de precedenta generaţie.
Dacia Logan 3 din 2025: ce ne putem aştepta?
În mod clar, Dacia va rămâne o marcă low-cost, chiar dacă, urmând creşterea generală de preţuri ale maşinilor, Logan 3 (lansat prin 2020) va porni probabil de la circa 9.000 de euro, iar cea mai dotată versiune va trece cu puţin de orizontul celor 15.000 de euro. Să nu uităm că şi restul maşinilor vor urca ca preţ în mod similar.
În primul rând, ne putem aştepta la introducerea în opţiune a transmisiei automate încă de la faceliftul lui Logan 2, inclusiv pe modelele destinate Europei de Vest. Apoi, pilotul automat deja prezent pe alte modele Dacia va fi prezent şi pe Logan 2 încă de la facelift. Normele de poluare europene vor forţa Dacia să adopte motorizările Euro 6 tot pe Logan 2, motorizări care se vor produce chiar aici, în România. Dar la orizontul anilor 2020, se va purcede la implementarea normelor Euro 7, astfel că motoarele unui Logan 3 din 2025 vor fi cu siguranţă Euro 7.
Costel Camburu şi-a imaginat linii mai fluide pentru următoarele iteraţii de Dacia Logan. N-ar strica…
Ce va însemna asta? Două lucruri foarte importante: costuri suplimentare la cumpărarea maşinii, dar şi un consum mai mic cu cel puţin 1 l/100 km. Nu vă strâmbaţi, Loganul III din 2025 pe benzină şi 90 CP ar putea consuma sub 4 l/100 km, fără a fi neapărat un plug-in hibrid. Vom avea cu siguranţă sistemul Start-Stop pe Logan 3, precum şi elemente care permit reducerea dramatică a consumului de carburant (turbină cu geometrie variabilă, eventual a doua turbină, recuperarea gazelor de eşapament nearse etc).
Ciprian Andruş şi-a imaginat o Dacia mai mare, aflat la graniţa dintre clasa compactă şi medie: Logos
Este de aşteptat, de asemenea, ca dieselurile să iasă din oferta Dacia în jurul acestui an, din cauza costurilor prohibitive la care vor fi supuse aceste motorizări în anii care vin, având în vedere tehnologiile costisitoare de reducere a emisiilor de particule cancerigene. Pur şi simplu va fi mai ieftin să cumperi un Logan pe benzină cu sistem Start-Stop şi o baterie suficient de bună pentru a rezista traficului urban, decât să plăteşti penalităţile pentru un diesel.
Citeşte şi TOP: Cele mai fiabile maşini second-hand de familie din Germania
Citeşte şi TOP 5 cele mai economice maşini diesel
Citeşte şi VIDEO. Asta e maşina de lux a ministrului Anca Dragu
Citeşte şi TÜV Report 2015 – cele mai fiabile maşini second hand din Germania
Citeşte şi VIDEO. Mercedes Royale 600 – Cea mai bizară maşină din 2015
Dieselurile vor rămâne doar pe viitorul Duster, dezvoltând maximum 130 CP. Imagine: Costel Camburu
Apoi, fără îndoială că sistemele de asistenţă ale şoferului vor fi fost deja impuse pe toate maşinile produse după 2020, iar Dacia va folosi doar cele care vor fi deja obligatorii prin lege în UE. Aşadar, Loganul din 2025 va avea frânare automată cu oprire pentru a preveni sau diminua efectele accidentelor, precum şi cel puţin avertizare de unghi mort şi de ieşire involuntară de pe banda de circulaţie. Costurile acestor sisteme sunt deja mici în prezent (300-500 euro), iar atunci vor fi deja o bagatelă. În plus, este de aşteptat ca airbagurile pentru pasagerii din spate să devină şi ele obligatorii, astfel încât Loganul standard va avea ABS, ESP, 6 airbaguri şi capacitatea de a evita singur accidentele frontale la viteze de până la cel puţin 50 km/h. Dacă vi se pare SF, să ştiţi că aceste dotări sunt deja pe un Ford Focus, în opţiune…
Nu va avea funcţii avansate de conducere autonomă, ci doar strictul necesar, obligatoriu prin lege. În imagine, conceptul Duster Oroch
Climatizarea automată va apărea şi ea în opţiune, laolaltă cu ecrane multimedia mult mai avansate decât cele de astăzi, precum şi cu camera video de marşarier, deja o prezenţă banală, la rândul ei, pe foarte multe modele accesibile. Nu în ultimul rând, reglarea volanului pe înălţime şi pe adâncime, precum şi reglarea în înălţime a scaunului pasagerului vor fi disponibile cel puţin în opţiune. Farurile vor fi în mod sigur cu tehnologie LED, la fel cum vor fi şi absolut toate luminile de la interior (ajută la îndeplinirea normelor de poluare).
Vom avea versiuni plug-in hibrid? Greu de spus. Acestea ar adăuga mult costului maşinii, iar Renault are deocamdată alte planuri cu maşinile electrice. Vom avea materiale mai bune la bord? Greu de crezut, judecând după involuţia generală a calităţii materialelor de la bordul maşinilor cu mult mai scumpe decât Loganul, cauzată tot de cerinţele reducerii greutăţii şi a consumului. Ce va lipsi în calitate se va compensa prin design, aşa cum se întâmplă deja cu Renault şi Dacia.
Vom avea, în fine, motorizări mai puternice, mai pe placul celor care vor o maşină sportivă? Nicidecum, Dacia va rămâne în zona familială accesibilă doar dacă va face rabat de la dotările care merită ceva bani în plus, şi pe care le vom regăsi pe maşinile Renault şi Nissan. Ne putem aştepta ca, dimpotrivă, performanţele dinamice să aibă de suferit puţin pentru ca Dacia să poată vinde mai departe maşini accesibile care să împlinească normele europene de poluare şi de consum.
Chiar putem spera la aşa ceva de la un Logan în 2025?
Reţineţi însă şi faptul că, tot prin 2025, un Renault Megane 5 dotat complet va avea toate cele de mai sus, dar va şti să-şi caute singur un loc de parcare, să parcheze singur, să-şi ţină singur banda de circulaţie şi distanţa faţă de celelalte maşini, să evite accidentele la viteze de până la 100 km/h, să se conducă singur în traficul aglomerat la viteze de până la 70 km/h, să-şi protejeze pasagerii la impacturi din orice direcţie, iar funcţiile multimedia sunt imposibil de prezis, având în vedere că, prin 2025, o tabletă ar putea ajunge să aibă capacitatea de procesare similară cu cea a creierului uman. Practic, ce ştie astăzi să facă noul Mercedes-Benz S-Class, va şti să facă o maşină compactă accesibilă. Dar nu şi una low-cost, precum Loganul.
Anvelopele acestei maşini s-ar putea adapta automat la suprafaţa de rulare, iar preocuparea principală a şoferului şi pasagerilor va fi aceea de a sta de vorbă, nu de a conduce – maşina se va ocupa ea de majoritatea sarcinilor, cel puţin în traficul aglomerat din oraşe. Evoluţia tehnologiei pilelor de combustibil ar putea schimba dramatic şi modul în care sunt gândite propulsoarele, iar noi sperăm să trăim toate aceste lucruri, pentru că zece ani trec repede, repede! Nu mai vorbim de adoptarea pe scară tot mai largă a caroseriilor din plastic ranforsat cu fibră de carbon…
Am făcut această trecere în revistă a viitorului Loganului pentru a ne da, cumva, seama că tehnologia auto se află într-o perioadă în care avansează extrem de mult, cu paşi din ce în ce mai mari, spre autovehicolul autonom. Chiar şi Loganul nostru va urma aceşti paşi, chiar dacă va fi mereu cu 6-8 ani în urma plutonului, aşa cum îi pretinde poziţionarea sa pe piaţă. Urmează timpuri interesante!
Citeşte şi Închisoare de la 2 la 5 ani pentru cei care umblă la kilometraje
Citeşte şi TV, prima dubă autohtonă. Încă o marcă românească de care s-a ales praful. FOTO – VIDEO