Dacia Duster, un SUV surprinzător de capabil
Unghiul de atac (angle of approach)
Unghiul format de sol cu linia care uneşte cel mai de jos punct
al spoierului frontal şi pneul faţă. Acest unghi arată capacitatea
unei maşini de a aborda o rampă şi abilitatea de a urca şi depăşi
obstacole, fără a produce avarii ale părţii frontale.
Unghiul de ieşire (angle of
departure)
Unghiul format de sol cu linia care uneşte cel mai de jos punct
al spoilerului spate şi pneul spate. Acest unghi arată capacitatea
unei maşini de a ieşi de pe o pantă înclinată sau de a depăşi
obstacole, fără a produce avarii ale părţii posterioare.
Unghiul de rampă (breakover angle)
Uneori găsit şi sub denumirea „unghi ventral”. Este unghiul
format de linia paralelă cu solul cu linia care uneşte roata spate
şi centrul planşeului maşinii, în punctul cel mai de jos. Acest
unghi arată capacitatea unei maşini de a trece peste o margine
abruptă, fără a atinge partea inferioară a maşinii. O maşină cu
ampatament mic, gardă la sol mare şi pneuri mari are un astfel de
unghi mare, deci o capacitate de trecere peste margini mai
bună.
Garda la sol
Distanţa între sol şi cel mai de jos punct al maşinii. Această
valoare arată capacitatea maşinii de aborda trasee denivelate, fără
a deteriora elementele din partea inferioară a caroseriei.
VEZI AICI
GALERIA FOTO-VIDEO CU DACIA DUSTER!
Cel mai important aspect al lui
Dacia Duster, gama de preţuri, rămâne încă un secret – deşi, de
exemplu, pe piaţa din Germania a „transpirat”
un preţ de bază de 13.000 euro. Oricum, e clar că, la noi,
preţul de bază va fi sub 15.000 euro, ba, conform unor zvonuri,
Duster ar putea porni chiar din jurul valorii de 11.000
euro. Dar mai avem puţin până la aflarea preţurilor
oficiale.
Deocamdată, iată ce alte surprize mai înseamnă Dacia
Duster – capacităţi de trecere foarte bune, cel puţin pe
hârtie. Raportat la concurenţii direcţi (SUV-uri cu preţul
de bază sub 20.000 euro), Dacia Duster stă, de departe, cel mai
bine.
ce priveşte garda la sol, aceasta are valoarea de 200
mm, o valoare minimă pentru un offroader care se respectă
şi valabilă, în general, pentru SUV-urile de categorie mare.
Majoritatea SUV-urilor mici şi medii, însă, sunt clar sub această
valoare, afişând, în general, maximum 190 sau 180 mm.
Practic, numai
Mitsubishi Outlander este mai bun ca Dacia Duster ca gardă la
sol, însă vorbim de o maşină de aproape două ori mai scumpă. La
nvelul lui Dacia Duster se mai plasează doar
Nissan Qashqai, iar Hyundai Tucson şi KIA Sportage sunt doar la
5 mm diferenţă.
se distanţează clar datorită valorii unghiului de atac, de 30 de
grade. Cele mai apropiate modele, din acest punct de
vedere, sunt doar Kia Sportage (28,8 grade) şi Hyundai Tucson (28,2
grade), restul concurenţilor direcţi având valori mai apropiate sau
chiar sub 20 de grade.
Practic, Duster are un unghi de atac la nivelul unor SUV-uri
mult mai scumpe, cum ar fi
VW Touareg sau
Toyota Land Cruiser 150, ba chiar apropiat ca valoare de al
unor maşini offroad adevărate, Jeep Wrangler sau Mercedes G-Class
(36 de grade).
unghiul de ieşire, de 35 de grade, îl plasează pe Duster suficient
de mult peste concurenţa directă, doar Hyundai Tucson,
Fiat Sedici sau Nissan Qashqai având valoarea acestui unghi puţin
peste 30 de grade.
Din nou, făcând o comparaţie cu modele precum Touareg sau Land
Cruiser 150, Duster stă chiar mai bine la acest capitol (SUV-urile
mari plătesc tribut lungimii generoase şi consolei spate mai
voluminoase). Iar faţă de offroaderele mai sus menţionate, ei bine,
Duster este la acelaşi nivel.
nu ştim care este valoarea oficială a unghiului de
rampă, însă acesta poate fi calculat estimativ, în funcţie
de garda la sol şi de ampatament. Iar aici trebuie, din nou, să
remarcăm „secretomania” oficialilor Dacia, care au „omis” să
comunice valoarea distanţei dintre axele roţilor.
Totuşi, ampatamentul este de aşteptat să fie la acelaşi
nivel cu cel al
conceptului Dacia Duster de
la Geneva
2009, adică în jurul valorii de 2,8
metri. Ceea ce ar însemna, pe de o parte, că Duster are
probabil cel mai generos ampatament faţă de concurenţa directă.
Iar, pe de altă parte, înseamnă un unghi de rampă de circa 18-19
grade, adică în media clasei.
din punct de vedere al capacităţilor de trecere,
Dacia Duster se anunţă destul de voinic pentru a putea aborda
trasee mai dificile, cu denivelări mai serioase şi
bolovani. Bineînţeles, nu trebuie să confundăm Duster cu un
offroader, mai ales că sistemul 4×4 simplist şi pneurile gândite
mai mult pentru şosea vor fi limitări suficiente pentru avântul
temerarilor.
Dar, faţă de principalii concurenţi, Dacia Duster se
anunţă deja SUV-ul cu cel mai bun raport preţ / capacităţi de
trecere în afara şoselei. Un atu pe care aşteptăm cu
nerăbdare să îl încercăm în practică.
Vezi definiţiile unghiurilor de trecere pe pagina
următoare.