Cutremur pe piața auto: Prețurile mașinilor electrice vor scădea drastic în doar câțiva ani
Se pregătește un adevărat cutremur pe piața auto: prețurile mașinilor electrice vor scădea drastic în doar câțiva ani, ajungând cu mult mai ieftine decât mașinile cu motoare termice actuale.
Mulți șoferi așteaptă momentul în care mașinile electrice vor fi la fel de accesibile ca și cele echivalente cu motoare pe benzină. Unii experți cred că acesta se va produce în câțiva ani, în timp ce alții, abia în a doua jumătate a decadei. Sunt însă și mulți cei care se întreabă de ce mai sunt mașinile electrice atât de scump.
Un răspuns simplu poate fi ilustrat de proverbul românesc: „nu este prost cel care cere, este prost cel care dă”. Cu diverse subvenții și reduceri de taxe, în multe țări mașinile electrice ajung la prețuri apropiate de cele ale modelelor cu propulsie termică. Producătorii de mașini electrice nu au prea multe motive să scadă prețul aici.
În alte țări, în care mașinile electrice au încă prețuri prohibitive (aici considerăm și România, chiar dacă subvenția de la noi este cea mai mare din Europa), mașinile electrice sunt cumpărate de trend-setteri. Aceștia sunt dispuși să plătească un preț mare pentru a avea o mașină electrică.
După cum spuneam într-un articol anterior, cea mai importantă piedică în accelerarea adopției mașinilor electrice nu este prețul, ci faptul că producătorii nu pot să producă suficient de multe pentru a acoperi cererea. Atâta vreme cât această cerere va rămâne la fel de ridicată, nu ne așteptăm să avem multe mașini ieftine, chiar dacă prețul bateriilor va scădea considerabil.
Prețurile mașinilor electrice vor scădea drastic în doar câțiva ani. Cum este posibil
Marja de profit a producătorilor de mașini electrice nu este deloc mică, în ciuda percepției generale. Tesla, spre exemplu, care produce cele mai vândute mașini electrice pe majoritatea piețelor de pe glob, a început abia de curând să obțină profituri. Dar asta se întâmplă doar pentru că producătorul american pompează sume obscen de mari în dezvoltare, mascând astfel profitul pe care-l face la vânzarea fiecărei mașini.
Potrivit analiștilor de la Morgan Stanley, Tesla va cheltui circa 27 de miliarde de dolari anual pe dezvoltare până în 2027 – mai mult decât Apple sau NASA. Asistăm la o adevărată cursă a înarmării în industria auto, iar bătălia nu se dă doar în domeniul bateriilor, ci mai degrabă în cel al serviciilor – conducere autonomă, software, subscripții diverse, asigurări și altele.
Marja de profit a Tesla se apropie astăzi de 20%, la nivelul nișei de lux a industriei auto, chiar dacă uzina din Fremont are cele mai mari costuri de operare din industrie. Gigafactory Berlin, care urmează să devină operațională în curând, va avea o eficiență mult mai mare. Pe măsură ce producția de aici va crește, costul producției va scădea dramatic, ceea ce înseamnă că marja Tesla (presupunând că prețurile finale rămân similare) se va majora corespunzător.
Mașini Tesla sub 20.000 de dolari nu sunt o utopie
Totuși, potrivit analiștilor de la Morgan Stanley, Tesla nu va încasa aceste profituri, pentru că strategia sa presupune ca mașinile Tesla să fie accesibile pentru a ajunge la cât mai mulți clienți. Tesla este în acest moment în poziția în care urmărește să obțină mai mulți bani din vânzarea de software și servicii conexe decât din vânzarea efectivă a mașinilor. Pentru ca asta să genereze venituri consistente, Tesla are nevoie de cât mai multe mașini pe șosele, iar în perioada următoare vom vedea o scalare a producției Tesla la niveluri niciodată întâlnite în industria auto.
„Chiar dacă va mai dura câțiva ani pentru a ajunge acolo, ne așteptăm ca Tesla să ofere mașinile sale la prețuri sub 20.000 de dolari încă din acest deceniu”, spun cei de la Morgan Stanley. Asta înseamnă jumătate din prețul actual al unui Tesla Model 3 în echipare de bază.
Ceilalți producători vor fi forțați să urmeze acest trend, ceea ce va împinge în jos prețurile, poate chiar sub 10.000 de dolari în cazul unor modele. Profiturile nu vor mai fi obținute din vânzarea mașinilor, ci din monetizarea clienților pe alte canale, așa cum este software-ul și alte servicii. Tesla are un avantaj important aici datorat inovației și anvergurii, de la materiile prime pentru baterii, la datele generate de utilizarea mașinilor.
„Bătălia pentru supremația pe piața mașinilor electrice se află abia în stare incipientă. Chiar și modelul nostru poate să subestimeze ambiția și viteza cu care Tesla industrializează mașinile electrice, infrastructura de încărcare și modelul de venituri bazat pe „internet of cars”, mai spun analiștii de la Morgan Stanley, citați de The Driven.